Monday, 5 March 2012

Di Saat aku Mulai Mencintaimu.

 

Nazrul merupakan lelaki yang nakal dan amat terkenal di sekolahnya.Walau bagaimana pun,kenakalannya tidak pernah menjejaskan pelajarannya.Dia sentiasa medapat nombor satu di dalam kelas.Ini kerana jika dalam sesi pembelajaran,dia akan menumpukan perhatian kepada guru yang mengajar di hadapan walaupun dia membenci guru tersebut.

"Weyh!Aku dengar hari ni ada murid baru.Perempuan.Cun gilos beb!”rakan baiknya,Nasrul berkata.Nazrul yang sedang tekun menyiapkan kerja sekolahnya memandang Nasrul.

“Wah!Ada ‘orang’ barulah nampaknya”Nazrul berkata jahat.Dalam kepalanya sudah terancang perkara jahat yang akan dilakukan untuk mengenakan murid baru di sekolahnya.Lagi-lagi murid tersebut seorang perempuan.Lagi banyak rancangan jahat yang akan dilakukan.

“Aku tahulah kau nak kenakan dia.Tapi aku tengok kesian kat dia lah.Dah lah cun”Nasrul berkata.Nasrul merupakan teman rapat Nazrul sejak dari tadika lagi.Perangai mereka berdua sama tapi ada satu perangai yang tiada di Dallam diri Nazrull iaitu seorang playboy.Nazrul dan Nasrul boleh dikatakan kembar tak seiras.Nazrul mempunyai rupa paras yang kacak dan tampan manakala Nasrul mempunyai rupa paras yang boleh dikatakan cute.Mereka juga tidak lokek dan sombong dari segi harta.Mereka berdua merupakan anak Tan Sri tetapi mereka tidak pernah menunjuk.Itu lah mereka yang suci dan murni bak kata Nasrul.

“Ah!Aku tak kisah lah.Cun tak cun dia mesti kena dengan aku”Nazrul berkata tidak puas hati.Dia paling benci dengan erangai Nasrul yang suka mempertahabkan perempuan.Bagi Nasrul,peremouan merupakan permata di hati dia.Nazrul pun tak faham.

Tiba-tiba guru kelas mereka masuk dan disebalah guru mereka terdapat seorang perempuan yang cantik molek paras rupanya.Mukanya putih berseri tanpa sebarang jerawat.Memakai tudung dan yang paling manis sekali piinya yang kemerah-merahan itu menjadi penarik dirinya.

“Baik kelas!Hari ini kita ada murid baru.Nama dia ialah Siti Aisyah bt. Muhammad Hafiz.Sila perkenalkan diri anda”guru kelas mereka berkata.Nazrul terkesima melihat wajah perempuan tersebut.Memang dia mengakui kata-kata Nasrul yang berkata perempuan tersebut cun gilos.

“Saya Siti Aisyah.Panggil Aisyah sahaja.Saya dahulu sekolah di SMK Bukit Tinggi tetapi indah kerana mengikut bapa kerja.Saya orang baharu di sekolah ini dan saya harap anda dapat memberi kerjasama”Aisyah berkata lembut.Nazrul yang dok memerhati dah mulai cair mendengar suaranya yang merdu.Nasrul yang berada di sebelah hanya menggeleng.’Tulah!Tadi jual mahal,sekarang bukan main lama lagi dia tengok muka si Aisyah ni’Nasrul berkata di dalam hati.

“Awak dah boypren ke?”salah seorang classmate Nazrul bertanya.Siti Aisyah tersenyumDia sudah mengagak soalan tersebut akan keluar daripada murid di sekolah yang dia dipindahkan.

“Tak ada”Aisyah berkata.Dia sudah penat berdiri.Dia pun memandang sekeliling kelas.Tiba-tiba matanya tertancap pada seorang lelaki yang sedang ralit memandangnya.Dia memerhati wajah jejaka tersebut.Tanggapan pertama di kepala Aisyah ialah manis paras rupanya.

“Ok Aisyah!Awak boleh duduk sebelah Nazrul.Nazrul,sebelah awak tak ada orang kan?”cikgu bertanya.Nazrul yang oerasan guru sedang bercakap dengannya hanya menggeleng.Aisyah pun terus berjalan ke tempat yang telah ditunjukkan oleh guru.

“Hai!”Nasrul memulakan percakapan.Aisyah hanya tersenyum.Dia memandang Nazrul yang duduk disebelahnya.

“A.wak!Perkenalkan saya Nasrul dan ini rakan baik saya Nazrul”Nasrul berkata.Dia menyiku Nazrul yang sedang membuat kerja.Nazrul memandang Nasrul tajam.

“Nazrul.Awak jangan nak buli dia.Sekiranya cikgu data aduan,sia kamu”cikgu berkata.Nazrul sudah jelir lidah.Cikgu yang berada di hadapan hanya tersenyum.Semua cikgu disekolah sudah mengenali Nazrul.Bahkan ada yang sudah menjadi teman baik Nazrul.

……………………………………………………………………..

Kini sudah masuk sebulan Aisyah bersekolah di sekolah ini.Dia juga sudah mendapat kawan yang baharu dan dia juga mendapat musuh yang baharu.Nazrul.Nazrul yang menjadi musuhnya di sekolah ini.Walaupun dahulu Nazrul kelihatan baik sewaktu pertemuan pertama tetapi apabila hari kedua persekolahannya,Nazrul sudah mengenakannya dengan meletakkan katak di dalam beg sekolah Aisyah.Aisyah apalagi,menjerit lah dia ketakutan.Satu menggelakkannya.Nazrul yang mebuat hanya tersengih.

“Hari ini aku nak kenakan kau pula”Aisyah berkata.Dia membawa keluar ular getah yang di bawa daripada rumah.Dia menungguh kehadiran Nasrul.Setelah beberapa minit menunggu,dia meihat kelibat Nazrul yang sedang berbual dengan Nasrul.Aisyah yang melihatkelibat Nasrul bersama sudah terkaku.Aisyah sudah terpaut dengan Nasrul keran kebaikannya.

Nazrul makin dekat daa apabila sudah sampai dia duduk diats kerusi.Dia melepaskan lelah setelah penat berkejar-kejaran bersama Nassrul.Tiba-tiba dia merasa ada sesuatu di kaki.Menjalar naik ketas pehanya.Nazrul sudah takut.Dia melihat kakinya dan terpandang seekor ular di kai kanannya.Di apalagi,menjerit terlolong ketakutan.Aisyah yang melihat reaksi Nazrul gelak terbahak-bahak.Nazrul melihat orang disekelilingnya gelak tebahak-bahak.Nazrul mencebik.Dia tahu ini semua angkara Aisyah.Siap kau Aisyah Nazrul bertekad

………………………………………………………………………………………

Hari ini merupakan Hari Keusahawan yang dijalankan di sekolah Nazrul.Kelas Nazrul mengambil keputusan untuk menjual burger.Nazrul menjadi ketua untuk mengetuai kelasnya dan Aisyah dilantikan sebagai penolong.Di dalam kelas Nazrul terdapat ramai yang pandai membuat burger.Mereka menggunakan duit kelas yang dikumpul untuk membeli bahan yang perlu.

“Semua berada di tempat masing-masing”Nazrul memberi arahan.Semua bersedia menerima pelanggan yang akan dating.Tiba-tiba dia melihat pelanggan pertama yang datang ke gerai mereka.Yang bertugas untuk membakar burger dan rang lain yang ditugaskan sudah memulakan kerja-kerja mereka.Nazrul dan Aisyah yang memantau juga menolong memberi dan membungkus burger yang sudah siap.

Makin lama makin ramai yang dating ke gerai mereka dan untung yang mereka terima amat menguntungkan.Nazrul dan Aisyah gembira dengan kerja yang dilakukan oleh rakan-rakan mereka.

“Nazrul!Bahan dah nak habis!”Nasrul menjerit kepada Nazrul.Nasrul dilantik oleh Nazrul untuk melihat bahan-bahan.Nazrul berjalan kearah Nasrul.Dia melihat bahan-bahan.Memang semua sudah sedikit.Nazrul kemudian memv=beritahu kepada Aisyah.

“Macam mana nak buat?”Nazrul bertanay.Aisyah kemudian berfikir sejenak.Tiba-tiba satu idea muncul.

“Apa kata kita suruh ayah aku tumpangkan kita orang ke kedai berdekatan untuk beli bahan?”Aisyah memberi cadangan.Nazrul tanpa berfikir panjang terus sahaja setuju.Aisyah pun membawa Nazrul berjumpa dengan ayahnya.

“Ayah”Aisyah memanggil ayahnya yang sedang sibuk bercakap dengan seseorang.Ayah Aisyah pun berpaling.

“Aisyah!Nak apa?”ayahnya bertanya lembut.Aisyah pun memberitahu masalahnya.Ayahnya bersetuju untuk mengahnatar mereka ke kedai berdekatan.

Selesai membeli barang yang perlu,mereka balik ke gerai dan memberi bahan kepada rakan-rakan mereka.Pelanggan juga terlalu ramai sampai mereka tidak menang tangan untuk mengawal keadaan.Nazrul dan Aisyah yang kesian pun menolong mereka.Mereka juga mesti mengahadapi pelanggan yang cerewet.Hanya kesabarn yang perlu ada.Nazrul dan Aisyah yang melayan pelanggan sudah merah muka menahan kemarahan yang akan meletus.Tetapi ditahan juga diri untuk memarahi pelanggan.Nama pun pelanggan.Mestilah layan pelanggan dengan baik,kalau tak macam mana nak dapat untung.

Masa sudah menginjak ke jam 4 petang dan pelanggan makin sedikit kerana sudah petang.Gerai Nazrul juga sedang membersihkan kawasan sekeliling.

“Fuhh penatnya!”Aisyah menjerit kepenatan.Nazrul pula sudah tidur di sebelah Aisyah.Semua kelihatan ingin pulang ke rumah masing-masing.Selesai membersihkan gerai,mereka meminta kebenaran untuk balik.Apabila semua sudah balik,Aisyah pun mengejutkan Nazrul.

“Nazrul…Nazrul.Bangun!Semua dah balik”Aisyah berkata.Dia melihat Nazrul memisat matanya.Dia kemudian menguap.

“Dah nak balik eh?”Nazrul bertanya.Aisyah hanya mengangguk.Nazrul pun bangun dan mengambil beg dan terus berlalu pergi tanpa berkata apa-apa.Kemudian Aisyah dan bapanya balik.

Ketika Aisyah berada di dalam kereta,Aisyah melihat Nazrul yang tidur di tepi jalan.Aisyah terus keluar daripada kereta dan mendekati Nazrul.

“Nazrul!Kenapa tidur kat sini?”Aisyah bertanya.Nazrul kelihatan pucat.

“Saya…saya…”belum sempat Nazrul menghabiskan kata-katanya,dia sudah terkulai di riba Aisyah.Aisyah memanggil bapanya dan membawa Nazrul ke klinik.Badannya yang panas sudah sedia malumlah bahawa dia demam.

Sesampainya di klinik,ayah terus sahaja membawa Nazrul ke bilik doctor.

“Macam mana doctor?”aku bertanya.Doktor duduk dan memandang kea rah kami.

“Dia ok.Cuma demam dia tinggi.Saya akan bagi ubat”doctor berkata.Aku melepaskan nafas lega dengan keadaan Nazrul.Tiba-tiba timbul satu perasaan yang aneh dalam diri Aisyah.Perasaan yang tidak pernah dirasai oleh dirinya.Tetapi cepa-cepat ditepis oleh Aisyah.

…………………………………………

Setelah Nazrul sedar,Aisyah bertanya alamat rumah Nazrul.Nazrul ketika itu kelihatan pucat dan mukanya tidak bermaya.Aisyah tiba-tiba berasa ingin sangat memeluk Nazrul erat.Dia sesungguhnya sangat simpati dengan keadaan Nazrul.

“Nazrul.Dekat mana rumah awak?Saya dengan ayah saya nak hantar awak”Aisyah bertanya lembut.Syahmi hanya mendiamkan diri.Dia tidak menjawab.Dia menukur memandang lantai.Banyak kali ditanya.Dia tidak langsung menjawab.Setelah di desak baru lah Nazrul berkata-kata.

“Saya dihalau dengan ayah saya kerana saya tak ikut dia pergi New Zealand”Syahmi berkata.Aisyah tersentak.Halau?Kesiannya.

“Kenapa tak nak ikut?”ayah bertanya.Syahmi sudah mengalirkan airmata.Aku terkesima.Nazrul menangis?Tak mungkin!

“Sebab saya nak pergi hari keusahawan dekat sekolah.Saya tak pernah berpeluang.Setiap kali ada hari keusahawan ayah saya mesti ajak saya bercuti.Jadi kali ini saa membantah”Syahmi berkata.Aisyah menjadi sebak.Dia tidak menyangka Nazrul sanggup membantah arahan bapanya demi hari keusahwanan.Ayah juga mendiamkan diri setelah Syahmi menerangkan perkara sebenar.

“Taka pa.Nazrul duduk rumah pak cik dulu”ayah berkata setelah lama mendiamkan diri.Aku tidak membantah keputusan ayah.

“Eh!Tak apa lah.Saya boleh duduk rumah ibu saya”Nazrul menolak.

“Ibu?”aku bertanya.Dia kemudian menutup mulutnya.Mungkin terlepas cakap.Dia mendiamkan diri.Tetapi lama kelamaan dia bercerita.

“Ha ah.Ibu dan ayah saya sudah bercerai.Saya selalu duduk dengan ayah.Apabila saya meminta duduk dengan ibu,mesti dia akan memarahi saya.Dia kata ibu jahat”Syahmi berkata.Suara bergetar.Mungkin sedang menahan empangan airmata yang akan pecah bila-bila masa lagi.

“Ya Allah!Kesiannya awak!”Aisyah berkata terkejut.Kemudian keadaan kembali sepi sehingga ke rumah.

……………………………………………………………………..

Pada malamnya,Aisyah menjaga Nazrul walaupun sudah ditentang hebat oleh Nazrul.Alasannya tidak mahu menyusahkan Aisyah.Aisyah tidak kisah dengan semua itu.Hanya satu sahaja yang dia mahu lakukan iaitu menolong rakannya.Aisyah meletakkan kain lap di dahi Nazrul.

Aisyah memerhati wajah Nazrul.Keningnya yang lebat,bulu mata yang lentik,hidung yang sederhana mancung,bibirnya yang nipis dan rambutnya yang disikat rapi amat menarik Aisyah.Aisyah sebenarnya sudah lama jatuh cinta dengan Nazrul walaupun Nazrul selalu bergaduh dengannya.Dia tidak kisah.Dia hanya mahu melihat wajah Nazrul sahaja.Wajah yang memberi keyakinan kepada Aisyah.Tanpa disedari lama kelamaan Aisyah tidur di tepi katil di atas lengan Nazrul.

……………………………………………………………………..

Sudah seminggu peristiwa itu berlaku.Hubungan di antara Nazrul dan Aisyah makin membaik.Peperiksaan SPM juga sudah hamper menjelang.Smua murid sibuk mengulang kaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan yang menentukan jalan hidup seseorang.Begitu juga dengan Nazrul dan Aisyah.Mereka berdua sibuk mengulangkaji pelajaran yang lemah dan tidak ketinggalan yang senang juga.

“Weyh!”Nazrul memanggil Aisyah.Aisyah sedang sibuk mencari buku menoleh dan memandang Nazrul.

“Apa?”Aisyah bertanya.Dia mengambil buku dan duduk disebelah Nazrul yang kelihatan bingung.

“Ni!Macam mana nak buat?”Nazrul bertanya sambil jari telunjuknya ditujukan kepada soalan.Aisyah mengambil buku di tangan Nazrul dan meneliti soalan tersebut.Dia kemudian mengambil pensel.

“Ni senang je lah.Tu pun tak dapat nak buat”Aisyah sempat memerli Nazrul.Nazrul mencebik.Kemudian Aisyah mengajar Nazrul.

“Macam ni.Faham?!”Aisyah bertanya.Nazrul hanya tersengih menampakkan giginya yang teratur dan bersih.Mereka kemudian menyambung kembali kerja.Sambil itu juga,mereka bergurau senda bagi menghilangkan ngantuk yang akan menjejaskan waktu mereka sedang belajar

………………………………………………………………….

Hari ini merupakan hari terakhir SPM dan juga hari terakhir Nazrul bersekollah di sini.Dia terpaksa mengikut bapanya ke Australia atas urusan pertukaran tempat kerja bapanya.Aisyah berasa sangat sedih atas pemergian Nazrul keluar Negara.Dia pasti akan merindui Nazrul.Gurau sendanya,ejekannya dan lain-lain lagi.Semalam,semalaman Aisyah menangis.Dia tidak rela Nazrul ke Australia.Jika Nazrul ke sana,pasti dia akan dibuli oleh rakan-rakannya.

Keesokan harinya di sekolah,mata Aisyah sembab ke semalaman menangis tanpa henti.

“Weyh!Aku dah nak pergi.Kau jaga diri taau”Nazrul berkata.Aisyah menahan empangn airmatanya.Dia tidak mahu menangis di hadapan Nazrul.Aisyah pura-pura senyum.

“Aku tak tahu nak cakap apa.Aku harap kau belajar sungguh-sungguh tau.Aku pasti akan rindu kat kau.Kalau kau tak pasti aku akan dibuli.Aku amat menghargai kau.Kau lah sahabat aku selamanya”Aisyah berkata.Suaranya bergetar.Dia cuba menahan airmatanya daripada turun tetapi dia tidak kuat.Akhirnya airmata kesedihan turun deras.

“Eh!Tak maul ah nangis-nangis ni.Nanti aku jadi serba salah pulak nak tinggalkan kau.Aku akan balik.Percayalah.Aku cintakan kau”Nazrul mengucap kata-kata keramat yang membuatkan Aisyah terkesima.Dia memandang Nazrul.Terpancar keikhlasan di matanya.Aisyah terus memeluki Nazrul.

“Ops!Sorry”Aisyah berkata setetlah beberapa minit berpelukan.Nazrul hanya tersenyum.Dia suka diperlakukan begitu.Nazrul memandang Aisyah.

“Kau jaga diri baik-baik.Kalau si gedik tu nak pukul kau,kau buat macam yang aku suruh tau”ujar Nazrul.Aisyah tersenyum.

“Ya!Aku akan buat.Aku sayangkan kau.Balik cepat tau!”Aisyah berkata setelah Nazrul jauh.Nazrul melambai kearah Nazrul.

………………………………………………………….

5 tahun kemudian…..

Aisyah kini bekerja sebagai seorang doctor.Dia berjaya mencapai cita-citanya yang ditanam sejak kecil lagi.Aisyah juga tidak menyangka yang dia akan berjaya mencapai kejayaan sampai ke tahap ini.

Aisyah juga masih single.Boyfriend mana nak ada.Kalau yang minta,dia akan cakap yang dia sudah berpunya.Memang dia sudh berpunya.Dia milik Nazrul.Ya!Nazrul.Lelaki yang amat dirindui Aisyah setelah beberapaa tahun pemergiannya ke luar Negara.Cintanya kepada lelaki tersebut tidak pernah pudar.Akan bertambah dari sehari ke sehari.

Tuk!Tuk!

Bunyi ketukan pintu dari luar mematikan lamunan Aisyah.Aisyah membetulkan duduknya.

“Masuk”Aisyah berkata.Dia pura-puraa menyibukkan dirinya.

“Duduk encik”Aisyah berkata seraya memandang wajah lelaki yang menjadi pesakit.Alangkah terkejutnya apabila melihat wajah lelaki yang dirinduinya selama bertahun-tahun lamanya.

“Nazrul”Aisyah berkata.

“Aisyah”Nazrul berkata.

Mereka bertatapan lama.Aisyah terasa dunianya seperti di awing-awangan apabila memandang wajah Nazrul.Nazrul makin kacak sekarang.Jika dahulu rambutnya di sikat kebelakang,sekarang rambutnya di pacak sedikit.Mukanya yang dahulu sedikit tembam,sekarang menjadi berbentuk bujur.Badannya yang gempal seketika dahulu,menjadi kurus.

“Kau apa khabar?”Aisyah bertanya.Nazrul tersenyum.Dia memandang wajah Aisyah sepuas-puasnya.Penat dia mencari di mana Aisyah bekerja dan akhirnya dia baru sahaja mendapat tahu Aisyah bekerja di sini.Sudah menjadi doctor rupanya.

“Baik.Kau pulak?Aku tengok kau makin cantik”Nazrul memuji Aisyah.Aisyah tersipu-sipu malu.Tetapi itulah kenyataanya.Dahulu Aisyah sedikit gempal,kini dia badannya cantik berbentuk.Dahulu Aisyah hitam,sekarang Aisyah sedikit putih.Ah!Rindunya Nazrul berkata di dalam hati.

“Terima kasih.Kau pun hensem per.Dulu gemuk sekarang tengok.Dah kurus”Aisyah berkata.Nazrul ketawa kecil.Cara percakapan Aisyah tak pernah berubah.Macam tu je lah.Tak boleh nak sopan sikit.

“Eleh.Kau nak puji nak puji aku pulak.Kau pun apa kurangnya.Makin cantik aku tengok.Ni yang nak buat isteri ni”Nazrul berkata.Aisyah tersentak.

“Isteri?”Aisyah bertanya.Nazrul menangguk.

“Ya.Isteri.Aku nak memperisterikan kau.Dah lama aku tinggalkan kau.Rindu aku pada kau Allah je yang tau.Aku dah hantar orang merisik”Nazrul berkata selamba.Aisyah terkejut.Rupa-rupanya Nazrul lah yang menghantar rombongan merisik pada minggu lepas.

“Dan aku nak ucap terima kasih sebab sudi tunggu aku selama 5 tahun.Aku amat menghargai penantian kau”Nazrul menyambung kembali kata-katanya.Aisyah pelik.

“Macam mana kau tahu aku tunggu kau?”Aisyah bertanya.

“Si Nasrul cerita kat aku lah.Dia kan rapat dengan kau”Nazrul berkata.

“Ish!Nasrul ni tak boleh simpan rahsia lah”Aisyah berkata marah.Amanah yang diberikan kepada Nasrul untuk menyimpan rahsianya terbongkar.

“Tak pa.Aku berterima kasih at dia sebenarnya.Kalau bukan kerana dia,mungkin kau jadi anak dara terlajak lah!”Nazrul berkata.Aisyah memukul lengan Nazrul.Tiba-tiba dia teringat sesuatu.

“Kau ni sakit apa?”Aisyah bertanya.Nazrul tergelak.Dia mengangkat kening.

“Aku tak sakit pun.Aku cuma nak jumpa kau je.Rindu”Nazrul berkata.Aisyah sekali lagi memukul Nazrul.

“Ya Allah!Kau ni boleh buat macam tu.Dah keluar.Aku nak habiskan kerja”Aisyah berkata.Gelak Nazrul makin kuat.Dia kemudian keluar dan Aisyah sudah tersenyum gembira dengan kehadiran Nazrul kembali ke sisinya.

………………………………………………………………

Hari ini merupakan hari akad nikah diantara Aisyah dan Nazrul.Aisyah terasa berdebar-debar.Degup jantungnya berdegup seperti berlari seribu kilometer.Berdebar-debar.

“Pengantin lelaki belum sampai ke?”ibu tiriku bertanya.Aku hanya menggeleng.Aku mempunyai ibu tiri.Ibu tiri aku tu sebenarnya nurse kat hospital yang aku kerja.Tak tahu macam mana ayah boleh sangkut dengan dia.Huhuhu.

“Salmah!Salmah!”seseorang memanggil nama ibu tiriku.Ibu memandang kea rah orang yang memanggilnya.

“Ni ada call”dia berkata seraya memberikan telefon.Ibu mengambil.

“Apa?!”ibu menjerit.Aku terkejut mendengar jeritannya.Aku memandang ibu.Aku melihat titik-titik jernih turun di pipi ibu ku.

“Kenapa?”aku bertanya cemas.Ibu sudah terduduk di atas kerusi.

“Naz…Nazrul…dia kem…kemalangan masa dalam perjalanan”ibu berkata.Sperti panah petir ,aku jatuh terjelepok.Aku terkejut.Kemalangan.Air mataku mengalir deras.

“Ibu tipukan?”Aaku bertanya.Ibu hanya menggeleng.Aku menangis.Tangisan daripada Aisyah kedengaran.Ibu mengusap lembut belakang aku.

………………………………………………………..

Aku berjalan ke wad yang menempat kan Nazrul.Aku berasa berdebar-debar.Air mataku yang tadi kering kembali mengalir.

“Nazrul”aku memanggil Nazrul.Aku melihat wayar-wayar berselirat.Muka Nazrul yang pucat aku tatap.

“Kenapa kau buat macam ni kat aku Nazrul?Kau tau kan aku rindukan kau.Baru beberapa bulan kita berjumpa Nazrul”Aisyah berkata.Terdengar esakan kecil.Tiba-tiba Aisyah merasa usapan di belakang.Dia mengangkat muka dan terlihat wajah Nazrul.Dia tersenyum kearah Aisyah.

“Awak dah bangun.Jap saya panggil doctor”Aisyah berkata.Belum Aisyah memanggil doctor,Nazrul sudah menahannya.Dia menggeleng.Aisyah kembali duduk.

“Tak.Saya nak cakap dengan awak sekejap je”Nazrul berkata lemah.Aisyah memandang wajah Nazrul.

“Saya minta maaf dengan awak kalau saya dah lama sangat tinggalkan awak.Saya saying awak sangat…sangat…awak…”Nazrul kelihatan tercungap-cungap.Aisyah menjadi cemas.Dia ingin memanggil doctor tepai ditahan lagi oleh Nazrul.

“Sa…saya ….harap…aw…awak…tak….se…sedih…de…de..dengab….pem…pemergian saya….nanti.Awak…ke…kena…kuat….me…meng…menhadapi…du…duga…dugaan.

Saya sayang…kan a…a…a….awak”Nazrul berkata.Kemudian kelihatan Nazrul tidak bergerak lagi.Aisyah terus memanggil doctor.Doktor menyuruh Aisyah keluar.

Setelah beberapa minit kemudian…

Doktor keluar daripada bilik yang menempatkan Nazrul.Semua yang berada di situ menuju kea rah doctor tersebut.

“Saya minta maaf.Saya dah cuba sedaya upaya saya tapi dia pergi.Saya minta maaf”doctor tersebut berkata.Aisyah sudah menangis teresak-esak di dalam pelukan ibu.

…………………………………………….

Kini Aisyah di kawasan tanah perkuburan.Baru sahaja beberapa minit yang lepas Nazrul dikebumikan.

“Aisyah.Dah lah tu.Jom balik”ibu berkata.Aisyah memandang ibu.

“Kejap ibu.Nanti Aisyah menyusul”Aisyah berkata.Ibu berjalan meninggalkan Aisyah keseorangan.

“Nazrul.Saya akan doakan awak selalu di sana.Saya amat merindui awak.Saya sayangkan awak”Aisyah berkata.Dia kemudian meninggalkan kawasan perkuburan dalam keadaan sedih dan rindu yang tinggi kepada lelaki yang bernama Muhammad Nazrul

P/S:Cerita ni ada sambungan kedua.Jadi nantikan kalau saya rajin nak buat.Huuhuhuhu.

No comments:

Post a Comment