Sunday, 22 January 2012

Bab 5


Hari ini hari pertama menjejakkan kaki ke universiti yang diidamkan.Dia belajar bersungguh-sungguh untuk ke sini.Dia mahu lari daripada ibu tirinya itu tapi tak berkesempatan kerana nak ibunya itu juga belajar di sini.
"Kau naik bas.Aku nak pergi sendiri"kata adik tiriku iaitu Suria.Dia sebenarnya seumur dengan Sakinah cuma bulan yang berbeza.
"Tapi..."belum Sakinah dapat menghabiskan kata-katanya,Suria telah memotong.
"No tapi,tapi.Pergi lah dengan apa-apa pun.I don't care"Suria menjawab dan sejurus selepas itu dia pun pergi meninggalkan Skinah yang temangu-mangu.
Sakinah pun berjalan menuju ke perhentian bas yang berdekatan.Dia berdiri untuk menunggu bas.Diaa sebenarnya sudah lama tidak menemui Syafiq kerana Suria telah memberi amaran supaya dia jangan mendekati Syafiq kerana dia juga mencintai Syafiq.Al- maklum lah yang si Syafiq paling kacak ketika di sekolah menengah dulu.Dia sajalah yang paling rapat dengan Syafiq.Dia pun tidak tahu kenapa.Ramai yang mencemburuinya.
"Awak,bas dah lepas"aku tersentak daripada lamunanku.Aku memandang seorang lelaki yang kacak dan kemas disebelah ku.'Kacak'pendapat pertamaku.
"Awak,termenung lagi ke?"lelaki tadi bertanya.Aku tersipu-sipu malu.
"Ya Allah"aku baru tersedar.Alamak.Macam mana aku nak pergi ni.Dah lambat juga ni kataku di dalam hati.
"Kalau awak nak saya boleh tolong awak pergi nak tak?"tanya lelaki tersebut.
"Awak boleh tak tolong hantar saya ke UITM?"aku bertanya kepada lelaki tersebut.
"Boleh.Saya pun nak pergi sana juga.Saya tak pernah nampak muaka awak sebelum ni.Awak murid baru ek?"lelaki tersebut bertanya.Aku hanya mengangguk.
"Oh.Kalau macam tu....jomlah"lelaki tersebut berkata sambil berjalan menuju ke kereta.
"Oh nama awak apa?"lelaki tersebut bertanya.
"Nysa Sakinah.Panggil Sakinah"aku berkata.
"Saya Ahmad Syahmi.Panggil Syahmi je"lelaki tersebut berkata.Dan sejurus selepas itu,kami memulakan perjalanan pergi ke universiti aku.
..........................................................................
"Huh...Penatnya"aku mengeluh.Sejak masuk ke universiti ini memang memenatkan.Hubungan aku dengan Syahmi tu boleh-boleh lah.Baru-baru ni baru aku tahu,rupa-rupanya dia merupakan senior aku dan dia ialah lelaki yang paling diminati ramai.Alahai....
"Wei Sakinah"kawan baikku menerjahku.
"Opocot mak kau.Nasib aku tak ada sakit jantung,kalau tak dah lama aku mati kat sini"aku berkata.Dia hanya tersengih.
"Sorry.Wei aku dengar cerita kan ada seorang mamat baru kat universiti kita ni.Dia ada kat bawah.Dia kata lagi dia nak jumpa kau.Dia tu punyalah hensem"kawn baikku atau Fatin berkata.
'Siapa pulak nak jumpa aku ni'aku berkata di dalam hati.
"Dia macam mana?"aku bertanya kepada Fatin.
"Dia pakai cermin mata,rambut pacak ngan dia tinggi"Fatin berkata sambil baring seraya menyelak satu persatu halaman majalah.
"Ok aku turun jap"aku berkata lalu mengambil tudung untuk disarungkan.Aku pun menuruni tangga.Sesampainya aku di lobi........
Bersambung............

No comments:

Post a Comment