Saturday, 11 February 2012

Bab 7


Hari ini merupakan hari perpindahan Syahmi dan Sakinah ke rumah baru mereka.Rumah baru mereka terletak dekat sahaja daripada rumah ibu dan bapa Syahmi.
"Wow!Bestnya tempat ni!Ma and Pa memang terbaik!!!"jerit Sakinah.
"Ish!Kau ni boleh tak kalau tak jerit.Bising je.Pekak telinga aku"Syahmi berkata.
"Eleh biarlah"Skinah berkata lalu baring di atas katil.Dia tergolek sana tergolek sini.
"Ish kau ni tergolek sana tergolek sini ni apahal?"Syahmi bertanya.
"Saja je"Sakinah menjawab.
"Aku nak tidur jap.Naanti kalau dah masuk wak tu solat kau kejut aku"Syahmi berkata seraya membaringkan badannya ke sofa dan memejamkan matanya.
Kruik!Kriuk!
Bunyi perut Nysa.Dia sememangnya lapar tetapi dia dia tidak sempat makan kerana terlalu ecxited untuk berpindah kerumah baru.
Kriuk!Kriuk!
Perut nisa berkeroncang lagi.Dia sudah tidak tahan.Dia pun bangun dan berjalan menuju ke dapur.Dia terlihat makanan ringan banyak tersusun rapi di atas meja.Dia pun apalagi gembira tidak sudah.
"Let's party!"dia menjerit dan mengambil semua makanan ringan dibawanya ke ruang tamu.
............................................................................................................................
Syahmi pun tersedar daripada lenanya.Dia bangun untuk ke bilik air untuk menyempurnakan tugas yang belum dilaksananya.Usai solat,dia keluar ke ruang tamu,tiba-tiba tersembul matanya melihat keadaan ruang tamu.Terpegun pun ada.Keadaan ruang tamu rumah begitu berselerak.Makanan di merata-rata tempat.Baju bersepah-sepah.Dia melihat Sakinah sedang sibuk menonton tv.
"Nysa!!!"Syahmi menjerit.Sakinah tersentak lalu menutup telinganya.
"Apahal kau ni?"Sakinah bertanya.
"Kau tanya apa?Kau tengok rumah kita ni dah macam mana.Baju berselerak sini sana.Plastik makanan ringan bersepah-sepah.Apa semua ni?"Syahmi bertanya.
"Tadi lapar so,makan lah"Sakinah menjawab sambil lewa.Syahmi terasa tercabar dengan sikap Sakinah yang buat tak kesah dengan keadaan rumah mereka yang berselerak bak kapal pecah.Syahmi menarik Sakinah yang sedang duduk bersenang.
"Apa ni?Sakitlah!"Sakinah membentak.
"Kau kemas semua ni balik.Kalau aku tengok tak kemas siap kau!"dia berkata.Kata-katanya berunsur ugutan.
"Ada aku takut.Tak heranlah"Sakinah berkata.Dia berjalan ke arah kerusi.Belum sempat dia hendak duduk,tangannya sudah dicengkam lebih kuat.
"Awww!!"Sakinah menjerit kuat.
"Kau dengar!Kalau kau tak kemas ada lah aku akan buat dekat kau"Syahmi berkata.Aku sudah mengalirkan airmata.Sakinah menarik pergelangan tanggannya dan terus keluar daripada rumah.Syahmi tercengang.
..........................................................................................
"Tak pernah ada orang yang marah aku macam tadi"Sakinah berkata.Kemarahan Syahmi yang seperti tadi telah menyebabkan Sakinah teringat akan ibubya suka memarahinya.Dia tidak sanggup ingin berdepan dengan kemarahan sesiapun lepas ini.
 Sakinah memandu keretanya ke tasik yang berdekatan untuk menenangkan minda.Dia pun keluar daripada kereta dan bersiar-siar di tasik tersebut.
"Sunggguh nyaman udara di sini" kata Sakinah.Sakinah pun duduk untuk menikmati panorama dan keindahan alam semulajadi.
"Hai Nysa".Sakinah tersentak.Dia berpaling dan terlihat muka Syafiq.Sakinah tersenyum.
"Hai Syafiq"Sakinah berkata.
"Buat apa kat sini?Mana suami Nysa?"Syafiq bertanya.
"Er....suami Nysa.....ada kat rumah lah"jawab Nysa tergagap-gagap.
"Nysa tipukan?Jangan nak tipu Syafiq lah.Syafiq dah lama kenal Sakinah.Sakinah cerita lah apa yang berlaku"Syafiq berkata.Sakinah berasa sebak.
'Kalaulah Syahmi macam ni'Sakinah berkata di dalam hati.
"Tak ada apa-apa lah.Jangan risau.Nysa ok.Sekarang Syafiq pulak macam mana?How's life?Ada calon isteri?"Sakinah bertanya.Dia menukar topik.Dia tidak ingin topik ini dibicarakan.
"Macam ni lah Nysa.Kerja 24 jam.Ni pun ada free jalan-jalan lah kat sini.Kalau bab isteri.....tak ada lagi lah"Syafiq menjawab.
"Mana nak ada isteri kalau dok sibuk kerja 24 jam.Kang dah kahwin bini mana kerja aja yang dipentingkan"ujar Sakinah.
"Hehehehe"dia menjawab.Tiba-tiba telefon bimbitku berdering.
"Helo"aku menjawab.
"Sakinah.Sakinah kat mana?Penat Syahmi cari.Syahmi sorry sangat dah marah Sakinah tadi.Syahmi janji tak marah Sakinah macam tadi"Syahmi terus menerjah Sakinah.
"Sakinah tengah jalan-jalan dengan Syafiq"ujar Sakinah.
"Oh"jawab Syahmi.Jelas suaranya bertukar apabila nama Syafiq disebut.
"Ok lah Syahmi.Nanti Sakinah balik.Assalamualaikum"Sakinah memberi salam dan terus menutup telefon bimbitnya.
"Siapa tu?"Syafiq bertanya.
"Syahmi"jawab Sakinah ringkass.
"Oh"Syafiq berkata.
"Syafiq,Nysa baik dulu ya.Nanti kalau free lagi kita makan-makan nak?"aku memberi cadangan.
"Boleh gak.Nysa nak balik pakai apa?"Syafiq bertanya.
"Nysa bawa kereta"Sakinah menjawab.
"Ok bye"Syafiq berkata.
"Bye"ujar Sakinah dan terus berjalan menuju ke keretanya.Tanpa mereka sedari,pertemuan mereka di sini telah disaksikan oleh sepasang mata seorang gadis.
Bersambung.......

No comments:

Post a Comment