Wednesday, 26 October 2011

Bab 3

Sejak sebulan pemergian ayah ibu angkatku telah begitu banyak perubahan dan perangainya menjadi-jadi.Dia selalu memaksa Sakinah membuat perkara-perkara yang menyakiti Sakinh dan SPM juga tinggal beberapa hari saja lagi.Sakinah tidak sempat untuk belajar langsung.Dia hanya sempat belajar ketika di sekolah dan ketika waktu ibunya dan adik tirinya keluar beli-belah.
  "Sekarang dah habis kerja.Nak call Nysa lah belajar sama-sama."kata Sakinah di dalam hati.Dia pun menelefon Nysa kawan karibnya itu.
  Tuk!Tuk! bunyi ketukan.Sakinah pun berlari untuk melihat orang yang datang.
  "Hai Sakinah."ucap Nysa.Disebelahnya ada seorang lelaki yang amat dikenali oleh Sakinah.
   "Syafiq!"Sakinah berkata dalam hati.
   "Nysa sini kejap"kata Sakinah sambil menarik lengan baju rakannya itu.
   "Kenapa awak bawa Syafiq datang sini?Awak tahu kan saya tak suka dia"Nisa bercakap dengan nada yang keras tetapi perlahan.
   "Bukan saya yang bawak dia yang nak ikut saya pergi rumah awak ni.Dia caka dia nak belajar ekali dengan kita"jawab Nysa.Mereka pun berpaling dan mengambil buku memulakan pelajaran.
 1 jam kemudian....
  "Sakinah mana tandas?"tanya Syafiq kepada Sakinah.
   "Dekat dapur.Carilah"Sakinah berkata dengan nada yang malas
  Kemudian Syafiq pergi ke tandas.
"Aaaaahhhhhh"jerit Syafiq daripada dapur dengan suara yang begitu lantang.
 "Opocot mak kau"Sakinah melatah.
 "Apasal pulak leki ni.Ada aja masalah dia nak timbul.Issh!!"Sakinah berkata dalam hati.Sakinah pun berjalan menuju ke dapur.
  "Kenapa ni?Ada masalah apa?"Sakinah berkata dengan suara yang malas.
  "Ada li....li...."jawab Syafiq terketar-ketar.
  "Li ape?"tanya Skinah.
  "Lipas!!!!!Argh!"jerit Syafiq.
  "Eh ko takut lipas?Hahahahahha"gelak Sakinah kuat.
  "Apahal ni?"tanya Nysa sejurus selepas Sakinah gelak.
  "Syafiq takut kat lipas Nysa.Hahahahahaha"jawab Sakinah sambil gelak.
  "Lipas?Hahahahaha.Ko takut lipas Syafiq.Aku ingat ko kuat.Semua orang takut kat ko.Dia orang cakap ko garang.Kat lipas pun ko takut.Hahahaha"ejek Nysa.
  Syafiq duduk di hadapan tandas janya tunduk malu.Sakinah dan Nysa berjalan menuju ke tandas.
  "Eh jom kita kenakan Syafiq nak?"tanya Nysa kepada Sakinah dengan nada yang perlahan supaya tidak didengari oleh Syafiq.
  "Boleh jugak"jawab Sakinah pantas.
 Kemudian mereka berjalan dan mengambil lipas yang berada di dalam sinki.Kemuadian mereka berpaling kepada Syafiq dan terus membaling lipas tersebut ke kepala Syafiq.
  "Lipas!!!lipas.Korang buang lipas ni.Aaahhhhh!!"jerit Syafiq ketakutan sambil eminta tolong.
  Syafiq berlari-lari sekeliling rumah untuk menjatuhkan lipas yang berada di kepalanya.Tiba-tiba Sakinah mendengar handphonenya berdering.Dia melihat nama ibunya tertera.
  "Almak.Senyap korang!!!Mak aku telefon shhhh!!"Sakinha berkata dengan nada yang kuat supaya didengari.Apabila keadaan sudah senyap dia menjawab.
  "Assalamualaikum ibu.Ada apa?"tanya Sakinah.
  "Ha!!Dah siap semua makanan. Ibu dah nak sampai rumah dalm 10 minit lagi ya."ibunya berkata.
  "Oh ok."jawab Sakinah.
  Selepas itu dia emlihat keadaan rumah.Bersepah dan kotor gara-gara Syafiq yang berlari di rumahnya.
  "Ok mak aku dah nak balik.Jadi aku nak korang tolong aku kemaskan rumah.Syafiq ko terutamnya"Nysa berkata.
  "Yelah kita orang tolong kau"jawab Nysa dan Syafiq serentak.
Selepas itu mereka mengemaskan rumah secepat mungkin sebelum ibu Sakinah pulang.
 "Terima kasih Nysa dan Syafiq"ucap Nysa sambil menghantar mereka ke pintu utama.
 "Sama-sama.Ok kita orang balik dulu.Takut mak kau balik pula.Ok bye"ucap Nysa.
 Selepas mereka pulang,ibu pulang.
 
 

No comments:

Post a Comment