Thursday, 26 January 2012

Hanya Dirimu.(Bab1)Sambung




Pada malamnya.........

Aryana berasa sangat letih dan lelah melayan tetamu yang hadir pada hari ini.Dia pun baring mendongak memandang syiling.Lama kelamaan dia terlena.Aryana terbangun apabila mendengar pintu dikuak.Dia melihat kepala Aryan terjengul di celah pintu.

"Kau nak apa?"Aryana berkata kepada Aryan.

"Aku nak masuk lah"ujar Aryan selamba.Dia bejalan masuk dan mengunci pintu.Aryana yang berada di atas katil sudah gelisah.'Takkan kot malam ni.Aku tak bersedia!!' Aryana berkata dalam hati.Aryan pun baring di atas katil.

"Hei!Kau buat apa ni?"Aryana berkata dengan nada yang meninggi.

"Aku nak tidur lah"ujar Aryn pendek.Dia sebenarnya penat dan hanya satu yang dia ingin lakukan iaitu TIDUR!!.

"Kau tidur kat sofa tepi tu.Aku tidur atas katil.Kalau awak tak nak pun awak tidur kat bilik lain"Aryana berkata dengan nada yang berani.'Kalau aku tak berani,dia naik tocang kang,alamatnya mampus lah'Aryana berkata dalam hati.

"Ni bilik aku,so,kalau aku nak yidur pun apa salahnya"Aryan berkata dengan matanya yang terpejam.

"Tak de!!!!Aku tak kisah ko tidur kat mana pun asalkan ko tk naik katil ni!!"Aryana berkata dengan nada nada yang kuat.Aryan pun bangun dan mengadap Aryana yang merah padam menahan marah.

"Eeeee....bertuahnya dapat bini macam kau.Untuk pengetahuan kau,aku bukan nak sangat lah tidur atas ni.Lagi-lagi tidur ngan kau.Eeeee gelinya aku.Uwekk!"Aryan berkata.'Yelah tu.Tadi bukan main nak tidur atas ni.Tak nak kalah.Ish!!Geramnya!!!'Aryana berkata di dalam hati.

"Dah kalau tak nak tidur kat sini,tercegat apa lagi kat situ.Blah!!!"Aryana berkata sambil menghalau Aryan yang sedang duduk diatas katil.

"Nak pergi lah ni burung kakak tua!!!"Aryan berkata.

"Eeee.....Bodoh lah kau ni!!!"Aryana berkata sambil membaling bantal,tapi bantal tersebut tidak mengenai Aryan kerana Aryan sudah menutup pintu.Aryana pun baring untuk menyambung tidurnya yang terganggu tadi

.............................................................................

Pada tengah malam....

"Abang cepatlah"mak Aryan berkata sambil menuruni tangga.

"Jap lah"ayah Aryan berkata.Ibu bapa Aryan menuruni tangga untuk ke bilik Aryan dan Aryana.

"Dengar tak yang?"ayah Aryan bertanya.

"Tak dengar apa-apa pun"mak Aryan berkata.Bapa Aryan pun melekapkan telinganya ke telinga isterinya untuk mendengar apa yang isterinya dengar.

"Ha ah.Tak dengar apa-apa pun"bapa Aryan berkata.

"Dah tidur kut.Tak pelah.Kita duduk kat sini nak tak.Tunggu mereka bangun"ibu Aryan memberi candangan sambil menunding jari kepada dua buah kerusi yang tersusun.Mereka pun duduk di kerusi.Makin lama kedua ibu bapa Aryan terlelap di situ.

...................................................................

"Apa mak dengan buat kat sini?"Aryan berkata sambil memandang kepada kedua ibu bapanya yang sedang tidur berhampiran biliknya.Aryan pun berjalan menghampiri biliknya dan mengetuk bilik.

Tuk!tuk!tuk!.Aryan mengetuk pintu biliknya berkali-kali

"Aryana!!Buka lah pintu ni aku nak ambil baju"Aryan berkata sambil mengetuk pintu bilik lebih kuat.Ibu bapa Aryan pun bangun memandang Aryan yang sedang mengetuk pintu biliknya.

"Kenapa ni?"bapa Aryan berkata.

"Ni Aryana tak buka pintu bilik.Macam mana nak ambil baju ni.Ayah mana kunci pendua?"Aryan bertanya.

"Kat temapat biasa"bapanya menjawab.Aryan pun berjalan menuju kebilik ibu bapanya untuk mengambil kunci.

"Bang macam mana Aryan boleh ada kat luar?"ibu Aryan berkata sejurus selepas Aryan berlalu.

"Dieorang tak tidur sebiliklah tu!"ayah Aryan berkata.Kedua ibu bapa itu hampa.Mereka berharap agar anak mereka dan menatunya tidur sebilik tapi tidak.

"Dah jom lah bang masuk bilik"ibu Aryan berkata.

"Eh.Jom lah dah lambat dah abang kang"bapa Aryan berkata sambil berkata dan mereka berlalu pergi.

..............................................................................

Tuk!tuk!tuk!

"Ish siapa pulak ni"Aryana berkata.Dia menggeliat.Dia menutup telinganya.Aryana pun terlelap semula setelah bunyi ketukan tersebut berhenti.

Krek!krek!

"Siapa pulak masuk ni?Seingat aku dah kunci pintu"Aryana berkata di dalam hati.Dia pun merasa takut.Dia membuka dan melihat Aryan yang sedang membuka almari mancari bajunya.

"Aryan!Macam mana kau masuk.Seingat aku,aku dah kunci pintu bilik ni"Aryana membentak Aryan yang sedang mencari baju.Aryan pun memandang Aryana.

"Aku guna kunci pendua lah.Aku dah ketuk macam nak pecah pintu ni.Kau ni tidur mati betul"Aryan berkata sambil menunjukkan kunci tersebut di hadapan Aryana.

"Bagi kunci tu.Nanti kau guna kunci ni nak buka pintu ni kang"Aryana meminta sambil membuka telapak tangannya.Aryan pun memberi kunci tersebut dan berlalu pergi untuk mandi.

........................................................................

"Kau ni apasal?"Aryan bertanya apabila melihat Aryana menundukkan kepalanya dan memintanya memberhentikan kereta jauh daripada universiti.

"Aku takut orang nampak aku pergi ngan kau lah"Aryana berkata sambil kepalanya tertoleh ke kiri dan ke kanan.

"Ye lah.Lebih baik aku hantar je sampai depan.Nak malu konon.Hahahaha"Aryan gelak.Aryana merengus geram.

"Aku pergi dulu"Aryana berkata.Dia pun menuruni kereta sambil menoleh ke kiri dan ke kanan untuk keselamatan.Aryan hanya tersenyum melihat gelagat Aryana yang lebih berhati-hati.Selepas Aryana keluar,dia pun meluncur pergi meninggalkan Aryana yang sedang berjalan.

Bersambung..........

Tuesday, 24 January 2012

Bab 6(i)


Syahmi pun berjalan kearah mereka dan menumbuk muka Syafiq.Syafiq jatuh terjelepok di lantai.Sakinah yang melihat kejadian tersebut,terus menuju ke arah mereka berdua dan cuba meleraikan pergaduhan yang berlaku.
"Kau ni kenapa Syahmi?"Sakinah berkata.Dia berasa geram dengan perangai Syahmi.
"Kenapa ko tanya aku kenapa?Ko pergi keluar jumpa jantan lain.Aku yang kat sini ko tak tengok pun.Kita kan dah nak kahwin.Ko apasal?"Syahmi berkata.Kesabarannya terasa tercabar.
"Ko lah apasal?Aku datang sini jumpa dia pun ko nak menyibuk kenapa?Aku nak kahwin  dengan ko pun bukan atas kehendak aku.Aku cuma nak bantu kau je,kan.So,jangan nak menyibuk"Sakinah berkata.Syahmi berasa geram.Dia pun pergi meninggalkan Syafiq yang kesakitan.
 "Awak tak apa-apa?"Sakinah berkata sambil mambantu Syafiq bangun.
"Kesian awak bergaduh dengan teman lelaki awak sebab saya.Sorry"Syafiq berkata.Muka jelas menunjukkan perasaan bersalahnya terhadap Sakinah.
"Dia tu pun bukan teman lelaki saya.Saya kena kahwin pun sebab terpaksa"Sakinah berkata dengan geram.
"Oh ok lah saya balik dulu"Syafiq berkata sambil cuba berjalan menuju ke kereta.
"Awak tak apa-apa ke?Boleh berjalan?"Sakinah berkata.
"Dah tak yah nak menyibuk.Dah saya pergi dulu ok?"Syafiq berkata sambil berjalan menuju ke kereta.Sakinah hanya memandang Syafiq yang berlalu pergi.
........................................................
Krik!!
Lamunan Sakinah terhenti dek bunyi tersebut.Dia menoleh ke arah pintu.Terjengul muka Syahmi di celah pintu.Aku hanya memandang dia masuk ke dalam bilik.Sakinah berasa mengantuk kerana penat melayan tetamu yang hadir.
"Ko tidur kat bawah!!"Sakinah berkata ketika Syahmi cuba mahu tidur di atas katil.
"Memanglah.Aku datang kat katil ni pun nak ambil bantal.Tak ingin aku tidur dengan kau.Eeee...."Syahmi berkata sambil menunjukkan riak geli.
"Baguslah.Tapi sebelum tu aku nak kau sign dulu ni"Sakinah berkata sambil menunjukkan ke arah kertas yang telah tercatat kontrak.
"Kontrak perkahwinan?"Syahmi berkata.
"Ye lah.Ko sign,sebelum tu baca"Sakinah berkata.
1)Tidak boleh tidur sekatil.
2)Tak boleh pegang barang kepunyaan Sakinah
3)Kena hantar pergi universiti.
4)Kena beli aku coffee hari-hari.
5)Kena buat-buat baik kat hadapan ibu bapa.
6)Minta pindah rumah sendiri.
SEMUA PERATURAN DIATAS HARUS DIPATUHI!!!!!
"Ok no problem.Bukan susah mana pun"Syahmi berkata.Dia pun menandatangani surat tersebut.
"Dah.Jom lah tidur.Aku dah penat"Syahmi berkata sambil baring di atas sofa yang berdekataan.
......................................................................
"Hoi!Bangunlah.Dah pagi dah ni"Syahmi berkata sambil membangunkan Sakinah yang menggeliat untuk bangun.
"Lima minit lagi"Sakinah berkata smbil matanya terpejam.
"Dah tak ada.Bangun cepat!"Syahmi berkata.
"Ish!Ye lah.Aku bangunlah ni"Sakinah berkata.Dia pun menuju ke bilik air dan mandi.Dia bersiap untuk ke universiti.
Setelah selesai,mereka pun turun ke bawah untuk bersarapan.
"Hai ma.Hai pa"Syahmi dan Sakinah berkata serentak.Mereka pun menjeling sesama sendiri tanda geram.
"Ehemm!"bapa Syahmi berdehem.Mereka yang mendengar tersentak pun duduk dan mencedok nasi.
Mereka makan dengan suasana yang sepi.
"Korang nak honeymoon kat mana"ibu Syahmi memecah kesunyian.Mereka berdua tersedak.
"Kita orang tak tahu lagi mama"Syahmi berkata setelah pulih daripada tersedak.
"Ma,boleh tak kita orang nak pindah rumah sendiri?"Syahmi berkata setelah kakinya dipijak oleh Sakinah.
"Boleh tapi kat mana?"ibu Syahmi bertanya.
"Tak tahu lagi"Syahmi berkata seraya menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Macam ni,mak dan ayah dah beli rumah untuk korang berdua.Ingat nak bagi lepas honeymoon tapi kalau dah mintak sekarang,pa bagi sekarang je lah.Jap papa nak gi ambil kunci"ayah Syahmi berkata sambil memanjat tangga.
Setelah beberapa minit kemudian....
"Ok,nah.Korang pindah lah nanti"bapa Syahmi berkata.
"Thanks pa,ma"Syahmi dan Sakinah berkata serentak.
"Welcome my son"bapa Syahmi berkata dan berlalu ke dapur.

Hanya Dirimu.(Bab1)

Hari ini hari pertama dia ke universiti yang baru.Oleh kerana mengikuti bapanya berpindah dia terpaksa tukar universiti.Dia benci sangat ingin pindah universiti.Mesti akan ada cacian atau kutukan yang akan diterima kerana  personality dia yang tidak berapa menarik.Bukan tak menarik tapi jika dilihat boleh dikatakan kolot.Ini kerana bajunya yang tidak sesuai pemilihan warnanya.Jika atas dia memakai baju oren pasti seluarnya akan berwarna biru.Rambutnya pula akan diikat dua.Memang sepenuhnya seperti budak tadika.

Aryana bangun.Dia menggeliat dan menguap tanda dirinya masih mengantuk.Ini kerana semalaman dia tidak dapat tidur kerana memikirkan universitinya yang akan dia belajar esok.Aryana menjeling sekilas jam yang berada bersebelahan dengan katilnya dan dengan serta merta matanya membulat.Kakinya sudah menuruni katil dan berlari laju.

"Macam mana aku boleh terbangun lambat ni?!"Aryana menjerit.Dia mandi dengan secepat yang munkin.Kemudian baju pula disambar sahaja tanpa berfikir panjang dia pun terus menyarung pakaiannya dan beg sandangnya yang tergantung elok diambil.

“Mama,Ara pergi dulu ok?Dah lambat bye!”ujar Siti Aryana sabil menuruni tangga.Tangan dihulur untuk bersalaman.Setelah bersalaman,kakinya laju berlari menuju ke pintu yang sudah sedia terbuka.Kasut disarung kemas dan diikat.Tangannya melambai tanda dia sudah sedia untuk pergi.Pintu kereta dibuka dan dia mencucuk kunci keretanya.Pintu ditutup dan doa dibaca supaya dia selamat menuju ke destinasi yang ditujunya.

“Hmm..ye lah.Bye!Lain kali jangan bangun lambat lagi!”ujar ibunya sambil tangannya turut membalas lambaian anaknya.Dia mengahantar pemergian Aryana dengan senyuman yang ceria dan gembira.

'Hai anak dara aku ni,suka bangun lambat'ujar ibunya didalam hati sambil tangannya lincah mengunci pintu gril.

Aryana membalas senyuman ibunya dan gear ditukar.Dia memecut meninggalkan halaman rumah dan ibu kesayangannya.
.................................................................................................
Sesampainya di universiti,ramai orang memandangnya dan tak lupa juga mengatanya.Dia tidak kesah kerana sudah biasa dengan keadaan begini.Dia pun berjalan menuju ke kelas.Dikelas dia duduk di bahagian belakang kerana tempat semuanya sudah penuh.Hanya satu tempat dibelakang yang tidak diduduki oleh sesiapa.Dia pun duduk di tempat tersebut dan beg sandangnya diletakkan di ribanya.

Tidak lama kemudian masuk pula sekumpulan murid.Kumpulan tersebut diberi nama kumpulan 'The Popular' kerana mereka terkenal disekolah dengan cara mereka yang pandai berfesyen dan mereka adlah dikalangan anak-anak orang berada.

Sebaik sahaja mereka masuk,semua yang berada didalam kelas semuanya senyap.Keadaan yang tadinya bising menjadi senyap sunyi tanpa sebarang suara dan kumpulan tersebut memulakan langkah.Sebaik sahaja mereka melangkah,ada seorang lelaki mengambil beg semua ahli kumpulan tersebut dan beg itu dibawa ke tempat duduk mereka yang telah dikosongkan khas untuk kumpulan tersebut.Aryana yang melihat menjadi jelik dengan perangai mereka.Dia berasa bahawa kumpulan tersebut menjatuhkan maruah peljar yang tidak berapa terkenal seperti mereka.

"Ada apa hari ni?"suara lantang seorang perempuan bertanya kepada pembantu yang mengiringinya sepanjang perjalanan ke tempat duduknya tadi.Sebaik sahaja perempuan tersebut mendengar soalan itu,dirinya menjadi gelabah.Buku ditangan diselak dan dia pun menyebut satu persatu yang tercatat di bukunya.Mungkin juga jadual untuk perempuan tersebut yang telah disusun khas untuknya.


“Eh ada burung kakak tua lah dalam kelas kita”Ujar seorang budak lelaki yang dikatakan hensem di universiti ini.Dia diminati ramai.Dia mempunyai seorang girlfriend.Gedik giller.Kata-katanya disambut oleh hilai tawa yang kuat.Aryana hanya pandang kosong pada mereka.`Kau tak kenal aku sapa lagi.Tak pe kau akan dengan aku sekarang`katanya di dalam hati.
“Biarlah burung kakak tua ke monyet ke haiwan apa pun.Apa kau kesah”katanya sambil pura-pura sibuk membuat kerja.
“Berani kau melawan dia?”kata seorang perempuan dengan nada yang gedik.Dengar pun meluat.
“Ha ah.Kenapa?Salah ke?”kataku sambil memandang wajah perempuan yang gedik giller tu.
“Eh mesti lah salah sebab dia ‘bf’ I tau”katanya dengan nada yang sedikit keras.Mungkin marah lah tu hehehehehe
“Ye?Ada aku kesah.Setakat laki macam dia?tak heran aku nak suka dia”ujar Aryana.Prempuan tersebut memandang Aryana dengan pandangan yang tajam.Dia kemudian menuju ke Aryana dan memandangnya.
“Oh ye kau tak kesah?”katanya dengan geram.
“Ye.Eh lecturer dah sampailah.”Aryana berkata dan sepantas kilat perempuan gedik atau namanya Rania kembali ke tempatnya.Nasib aku.
.....................................................
"Aku nak berubah!"Aryana berkata.Dia sudah tidak tahan dengan kata cacian daripada orang ramai dan lebih-lebih lagi daripada musuh ketatnya itu.Dia memulakan misinya pada keesokan harinya.Dia pun menanggalkan cermin mata dan menggantikannya dengan 'contact lense'.Rambutnya dibiarkan lepas.Bajunya semua ditukar kepada baju yang lebih cantik dan sesuai mengikut tubuh badannya yang ramping.Semua itu bertukar sekelip mata sahaja.
……………………………………………………………………………………….
“Eh burung kakak tua”ujar lelaki yang perasan hensem atau  namanya Muhammad Aryan berkata.
“Eh kau kalau tak nak pelempang lebih baik senyap”Aryana memberi amaran kepada lelaki itu.
“Eh sapa takut?Kalau kau dapat kejar aku lempang lah”Aryan berkata dan dia mengorak langkah untuk berlari daripada dikejar.Aryana pun mengejar Aryan yang sudah jauh berlari.
Setelah lama berlari…….
“Eh wei aku dah penat lah”Aryana berkata sambil berdiri dengan nafasnya yang termengah-mengah kerana mengejar Aryan yang laju lariannya daripada Aryana.
“Hahahaha.Kau kalah.Tu lah burung kakak tua.Slowwww”ujar Aryan sambil gelak.Dia pun berjalan mendekati Aryana yang sedang tunduk.
“Eleh aku tak kalah lah”Aryana berkata.Dia pun berdiri dan mencubit Aryan kuat.Lelaki itu menjerit kesakitan apabila dicubit begitu.
“Sakit lah.Gila!”Aryan berkata sambil mengosok lengan tangannya dicubit oleh Aryana.
“Kan aku dah cakap tadi aku takkan kalah ngan kau.Hmph”ujar Aryana.
“Apa-apalah.Aku chow dulu k.Aku ada assignment tak siap lagi”ujar Aryan.Dia memulakan langkahnya untuk meninggalkan Aryana di situ.
“Ok.Bye”Aryana berkata dan mula berjalan di arah yang bertentangan.
…………………………………
“Apa mak?!”Aryan bertanya kepada maknya.
“Tak mak kata ada orang meminang Ara untuk anak dia.Jadi mak pun terima lah”mak Aryana berkata.
“Mak terima mak?”Aryana bertanya.
“Ye lah.Mak orang yang meminang tu cakap,anak dia kenal Ara.Nama orang meminang Ara tu Muhammad Aryan”Mak Aryana berkata.
“Apa?!!!!”Aryana menjerit.Dia terkejut bukan kepalang lagi.Aryan laki gila tu mak dia meminang aku.Ya Allah!!!!!Aryana berkata di dalam hati.
“Ish mak!Ara tak nak kahwin ngan dia”Aryana berkata.
“Dia baiklah Ara.Ara tau tak Ara ni bukan muda lagi,umur dah 24 tapi tak nak kahwin.Waktu mak dulu 24 dah ada dua anak dah.Kalau hang nak ada satu pun hampeh!Lagipun mak terhutang budi dengan dia”mak berkata.
“Tapi mak….”belum sempat Aryana menghabiskan kata-katanya maknya telah memotong.
“Tak ada maknanya.Keputusan mak muktamad!”mak berkata dengan nada yang kuat dan terus meninggalkan Aryana yang kemarahan.
……………………………...
Di dalam bilik,
 
  Aryana menghamburkan tangisannya yang ditahan-tahan.Dia tidak mahu berkahwin kerana dia sudah mempunyai pilihannya sendiri iaitu kawan sekolah menengahnya ketika dia berusia 17 tahun.Lelaki tersebut bernama Muhammad Amran.Seorang yang tinggi lampai,rambut yang dipacakkan dan seorang yang berkaca mata.Dia seorang yang baik.Buktinya,dia seorang sahaja yang sentiasa berkawan dan bergaul dengan Aryana.Dia juga merupakan kekasih kepada Aryana.Sudah 5 tahun mereka bercinta.Dia masih teringat pertemuan pertamanya bersama Arman.
“Kring!!!!Kring!!!.Jam loceng Aryana telah berbunyi.Aryana pun menggeliat dan melihat jam di tepi katilnya.
“Pukul tujuh!!Dah lambat”Aryana berkata.Dia pun menyiapkan dirinya dan menuruni tangga sepantas yang mungkin.
“Ara,makan dulu”ibunya berkata.
“Tak pe lah mak.Ara dah lambat”Aryana pun menyalami tangan ibunya dan menunggang basikal untuk ke sekolah.Sesampainya di sekolah,dia meletakkan basikal dan berlari ke kelas.
Bukk!!!Aduh siapalah aku loanggar ni Aryana berkata di dalam hati.Dia membuka mata dan melihat seorang lelaki yang kacak memandangnya.
“Awak tak apa-apa?”lelaki tersebut bertanya.
“Tak”Aryana menjawab dan dia terus bangun menuju ke kelas.Dia sedah terlambat.
……………………………………………………..
“Wei hari ni banyakkan kerja sekolah”Aisyah berkata kepada Aryana.Aisyah merupakan kawan baik Aryana.
“Ha ah.Dah tu besok pulak cingu mintak”Aryana berkata.
“Wei dengar cerita,kelas kita ada murid baru”Aisyah memulakan bercerita mengenai Arman.
“Ya?Aku tak tahu pun”Aryana berkata.Sememangnya dia tidak tahu bahawa ada murid baru yang akan berpindah ke sini.
“Tengoklah.Nanti cikgu tunjuklah tu”Aisyah berkata.Selepas beberapa minit kemudian,Cikgu Bakar masuk bersama seorang murid lelaki.Dia kelihatan segak dan kacak.
“Memperkenalkan,ini murid baru.Sila memperkenalkan diri”ujar Cikgu Bakar.
“Nama saya Muhammad Arman.Sayaa berpindah kesini mengikut bapa saya yang bertukar tempat kerja.Sebelum ini,saya bersekolah di SMK Bukit Indah”ujar Arman memperkenalkan diri.
“Wei dia nil ah lelaki yang langgar aku tadi”ujar aku dengan nada yang perlahan.
“Apa?Dia ni?”Aisyah berkata juga dalam nada yang perlahan.
“Ha ah”Aryana menjawab.
“Fuyooo.Best lah lelaki hensem yang langgar ko”Aisyah berkata.
“Arman awak duduk meja depan Aryana”Cikgu Bakar berkata sambil menunjuk kea rah mejaku.Dia pun berjalan menuju ke meja tersebut.
“Hai.Jumpa lagi kiata.Awak,hutang awak belum dilunaskan”Arman berkata lalu memandang ke hadapan.
…………………………………………..
“Kring!!!!Loceng sekolah telah berbunyi menandakan waktu pembelajaran sudah tamat.
Aryana dan Aisyah berjalan beriringan menuju ke tempat letak basikal.
“Aryana!!”Aryana mendengar namanya dipanggil ketika dia sedang sibuk membuka kunci basikal.Aryana pun menoleh.Dia melihat Arman sedang berlari menuju kearahnya.
‘Apalagi mamat ni’Aryana berkata di dalam hati.
“Ada apa?”aku bertanya kepada Arman.
“Awak belum lunaskan hutang awak”Araman berkata.
“Hutang?”Aryana berkata dengan nada tertanya-tanya.
“Ya.Awak dah langgar saya.Jadi sebagai ganti,awak kena bonceng saya sampai ke rumah saya”Arman berkata.
“Apa?!Bonceng?Hei awak ingat awak ni ringan sangat ke?”Aryana berkata.
“Tak kesah lah ringan ke tak ke?Kalau awak tak bonceng saya,saya akan….bagitau satu sekolah awak couple ngan saya”ujar Arman dengan nada mengugut.
“Eeeee…tak nak saya.Oklah”Aryana berkata.Aryana pun membonceng Arman hingga ke rumahnya.Sejak kejadian tersebut,hubungan Arman dan Aryana menjadi baik.
…………………………………………………………….
 Manakala di rumah Aryan pula....
"Apa?Mak tak nak lah kahwin dengan burung kakak tua tu"Arman berkata dengan suaranya yang tinggi kerana terkejut.
"Alah biarlah.Dia pun dah terima.Lagipun kita orang dah pernah janji Nak kahwin kan Aryan dengan anak dia"Ayah berkata.
"Mak dia dan ayah dia tu kawan baik mak dan ayah,jadi kita orang nak lah anak kita orang kahwin"maknya menyambung.
"Tapi mak,dia tu banyak mulut macam burung kakak tua tau.Orang muda lagilah.Umur pun baru 19 tahun mak"Arman berkata.
"Dah tak ada bantahan"mak dan ayah Aryan berkata serentak.Kalau mak dan ayah Aryana sudah berkata begitu,takkan dia nak bantah punya.Tulah ayat keramat mak dan ayah Aryan ketika keputusan mereka sudah muktamad.
...................................................................
 Keesokan harinya dia mengajak rakan baiknya iaitu Aisyah untuk menemaninya ke pusat beli-belah di Kuala Lumpur.Dia mahu menenangkan fikirannya.Sesampainya dia di sana,dia terus menuju ke kedai kasut bersama Aisyah kerana kasut Aryana sudah kecil.
“Wei,cuba kau tengok sapa tu?”Aisyah berkata kepada Aryana.
“Nak tengok sapa.Ish,kau ni aku kan tengah sibuk pilih kasut”Aryana berkata tanpa berpaling kepada arah yang ditunjukkan oleh Aisyah.
“Tengoklah,baru kau tahu.Dah tengok dulu,baru kau pilih kasut kau tu”Aisyah berkata.Aryana pun memandang kepada rah yang ditunjukkan oleh Aisyah.
Alangkah terkejutnya Aryana apabila melihat Amran yang sedang bermesraan bersama seorang wanita.Dia melihat wanita tersebut memaut lengan Amran dan Amran hanya membiarkan perempuan tersebut.Dia berasa geram.Dia pun berjalan menuju kearah Amran.Amran kelihatan terkejut.Mukanya pucat lesi seperti tiada darah.
“Hai Amran.Sihat?”aku memulakan perbualan.
“You,ni sapa ni?”wanita tersebut betanya kepada Amran.
“Hai.Saya Aryana Aina.Panggil Aryana”ujarku sambil menghulurkan tangan kepadanya tanda perkenalan.
“Sharifah.Panggil Shara.Hai”ujar wanita tersebut sambil menyambut huluran tanganku.
“You ni kawan baby ek?Cantik.Oklah,I nak pergi makan.By the way nice to meet you”wanita tersebut berkata dan berlalu pergi.
“Wei berani kau?”Aisyah berkata.
“Sampai hati dia.Aku tunggu dia punyalah lama.Dia boleh buat tak kenal aku”Aryana berkata.Air matanya yang ditahan sejak tadi mengalir juga.
“Tak pe.Bersabar”Aisyah memberi kata-kata semangat kepada Aryana.
……………………………………………………..
“Mak”Aryana berkata kepada emaknya.
“Ye Ara”maknya menyahut.
“Boleh tak mak cepatkan perkahwinan Ara dengan Aryan?”aku bertanya kepada mak.Aryana sudah tidak tahan.
“Kenapa?Dah tak sabar”Usik mak.
“Tak lah mak ni.Saja je”aku berkata kepada mak.
“Oklah kalau macam tu.Nanti mak bincangkan”ujar mak sebelum naik ke atas.
…………………………………………..
Dengan sekali lafaz,Aryana sudah sah menjadi isteri kepada Muhammad Aryan.Dia berasa lega ketika ibunya menyatakan bahawa permintaannya untuk mempercepatkan perkahwinannya diluluskan dan diterima oleh pihak lelaki.
Bersambung...

Bab 6



 Sesampainya Sakinah di lobi,dia melihat Syahmi disitu.Syahmi sedang berdiri di badan keretanya sambil memandangnya.Sungguh kacak dia hati Sakinah berkata.Dia pun berjalan menghampiri Syahmi.Dia memakai baju t-shirt dan seluar slack warna hitam.
"Hai awak.Sorry kalau ganggu awak.Sebenarnya saya nak ajak awak pergi makan malam.Boleh?"dia bertanya sambil memandang aku.
"Erm...Boleh tapi baju saya..."aku memandang bajuku sambil bercakao.Aku memakai baju lengan panjang dan seluar slack.
"Ok lah ni.Dah jom"Syahmi menarik tangan Sakinah sejurus selepas berkata.Dia memimpin Sakinah menuju ke pintu kereta dan membuka pintu.Kemudian dia pun memasuki kereta dan memulakan perjalanan.Syahmi membawa Sakinah ke sebuah restiran mamak biasa.
"Jom"pelawa Syahmi.Aku pun keluar daripada kereta dan memasuki restoran tersebut.
"Awak nak order apa?"Syahmi bertanya sejurus selepas aku duduk.
"Nasi goreng kampung dan jus oren"Saakinah berkata.
"Saya pun sama"Syahmi berkata.
"Ada apa awak nak jumpa saya"Sakinah berkata.Dia berasa hairan.Mengapa Syahmi mengajaknya makan.Pasti ada sesuatu Sakinah berkata di dalam hati.
"Sebenarnya saya jumpa awak sebab....sebab....saya....nak minta awak kahwin dengan saya"Syahmi berkata.Sakinah terkejut plus tergamam.
"Apa?!!!"Sakinah menjerit bagai nak rak.
"Tak,mak saya mintak saya kahwin secepat mungkin.Kalau tak dia suruh saya kahwin ngan anak kawan dia yang gedik giller nak mampus"Syahmi  berkata.
"Ish!Tak nak saya.Giller nak kahwin.Umur awak 20.Saya 19.Muda lagi tu.Lagipun saya menyukai orang lain"Sakinah berkata.Dia sebenarnya masih menunggu Syafiq walaupun lelaki tersebut tidak pernah menemuinya.
"Please!!!Saya janji saya akan bagi semua kat awak.Saya akan buat macam kat awak.Saya akan tunaikan hasrat awak yang tak pernah capai.Apa-apa pun tapi please"Syahmi berkata dengan nada merayu.
"Hmm..."Sakinah berfikir.Sengaja dia buat lama supaya Syahmi berasa geram.
"Awak!Pleaselah"Syahmi berkata sambil menunjukkan muka simpati.
"Kalau nak kahwin,awak kena jumpa mak dan ayah saya.Saya ni milik dia orang.Kalau awak nak maj saya setuju bagi saya kahwin ngan awak ada syaratnya yang perlu awak patuhi.Dia tu complicated sikit"Sakinah berkata.
"Apa syaratnya?Tapi sebelum awak bagitahu,awak dah terima saya ke?"Syahmi bertanya.
"Ya tapi tak sepenuhnya.Sedikit dan ini hanya perasaan ingin membantu.Baiklah saya bagitahu caranya"Sakinah pun memberitahu caranya.
......................................................................
"Saya terima nikahnya Nysa Sakinah dengan mas kahwin sebanyak 80 ringgit tunai.Dengan sekali lafaz Sakinah kini telah menjadi suami kepada Ahmad Syahmi.Selepas upacara pembatalan air sembahyang,Syahmi dan Sakinah mula melayan tetamu yang hadir.Sepanjang melayan tetamu yang hadir Syahmi tidak memegang tangan Sakinah dan Sakinah pun tidak mahu memegang tangan Syahmi.Ini kerana suatu kejadian pada minggu lepas.Setelah mendapat kepercayaan daripada ibu Sakinah.
"Nysa"Sakinah tersentak.Hanya seorang sahaja yang memanggilnya begitu.
"Syafiq".Sakinah berkata.Dia menoleh dan dia memandang wajah Syafiq.'Ah!Rindunya' Sakinah berkata di dalam hati.Syafiq memberi senyuman kepada Sakinah.
"Lama tak jumpa kau"Sakinah berkata sambil menatap wajah Syafiq yang kacak itu.
"Aku sihat lah kau ni pandang aku semacam  je"Syafiq berkata.
"Hehehee saja je.Kau apa khabar?"Sakinah berkata sambil memandang wajah Syafiq.
"Baik.Aku minta maaf kalau aku tak boleh pergi wedding kau sebab aku ada kerja.Aku sorry tau.Minggu depan kan?"Syafiq bertanya.
"Ha ah.Kau pulak takkan belum kahwin?"Sakinah bertanya.Dia terkilan kerana lelaki tersebut mengucapkan tahniah kepadanya.Adakah dia tiada perasaan terhadap aku?Tapi dia pernah mengucapkan perkataan keramat itu sebelum ini.
"Aku sebenarnya dah bertunang.Tapi tak jadi kahwin sebab......sebab.."airmata Syafiq kelihatan jatuh berguguran.Setitik demi setitik.
"Kenapa tunang kau?"Sakinah berkata.
"Dia ada tumor kat otak dia.Dia meninggal masa hari pernikahan kita orang"Syafiq berkata.Bahunya terhinjut-hinjut menahan tangis.Sakinah berasa simpati.Sakinah pun memeluk bahu Syafiq untuk menenangkan perasaannya.Kebetulan,ketika peristiwa itu berlaku Syahmi sedang berjalan sekitar tempat tersebut untuk mengambil angin dan menghilangkan stress.
 Syahmi pun terlihat Sakinah yang sedang memeluk Syafiq.Dia berasa sangat geram.Dia berasa tercabar dengan kemesraan Syafiq dan Sakinah.Syahmi pun berjalan menghampiri mereka dan....

Bersambung...

Sunday, 22 January 2012

Bab 5


Hari ini hari pertama menjejakkan kaki ke universiti yang diidamkan.Dia belajar bersungguh-sungguh untuk ke sini.Dia mahu lari daripada ibu tirinya itu tapi tak berkesempatan kerana nak ibunya itu juga belajar di sini.
"Kau naik bas.Aku nak pergi sendiri"kata adik tiriku iaitu Suria.Dia sebenarnya seumur dengan Sakinah cuma bulan yang berbeza.
"Tapi..."belum Sakinah dapat menghabiskan kata-katanya,Suria telah memotong.
"No tapi,tapi.Pergi lah dengan apa-apa pun.I don't care"Suria menjawab dan sejurus selepas itu dia pun pergi meninggalkan Skinah yang temangu-mangu.
Sakinah pun berjalan menuju ke perhentian bas yang berdekatan.Dia berdiri untuk menunggu bas.Diaa sebenarnya sudah lama tidak menemui Syafiq kerana Suria telah memberi amaran supaya dia jangan mendekati Syafiq kerana dia juga mencintai Syafiq.Al- maklum lah yang si Syafiq paling kacak ketika di sekolah menengah dulu.Dia sajalah yang paling rapat dengan Syafiq.Dia pun tidak tahu kenapa.Ramai yang mencemburuinya.
"Awak,bas dah lepas"aku tersentak daripada lamunanku.Aku memandang seorang lelaki yang kacak dan kemas disebelah ku.'Kacak'pendapat pertamaku.
"Awak,termenung lagi ke?"lelaki tadi bertanya.Aku tersipu-sipu malu.
"Ya Allah"aku baru tersedar.Alamak.Macam mana aku nak pergi ni.Dah lambat juga ni kataku di dalam hati.
"Kalau awak nak saya boleh tolong awak pergi nak tak?"tanya lelaki tersebut.
"Awak boleh tak tolong hantar saya ke UITM?"aku bertanya kepada lelaki tersebut.
"Boleh.Saya pun nak pergi sana juga.Saya tak pernah nampak muaka awak sebelum ni.Awak murid baru ek?"lelaki tersebut bertanya.Aku hanya mengangguk.
"Oh.Kalau macam tu....jomlah"lelaki tersebut berkata sambil berjalan menuju ke kereta.
"Oh nama awak apa?"lelaki tersebut bertanya.
"Nysa Sakinah.Panggil Sakinah"aku berkata.
"Saya Ahmad Syahmi.Panggil Syahmi je"lelaki tersebut berkata.Dan sejurus selepas itu,kami memulakan perjalanan pergi ke universiti aku.
..........................................................................
"Huh...Penatnya"aku mengeluh.Sejak masuk ke universiti ini memang memenatkan.Hubungan aku dengan Syahmi tu boleh-boleh lah.Baru-baru ni baru aku tahu,rupa-rupanya dia merupakan senior aku dan dia ialah lelaki yang paling diminati ramai.Alahai....
"Wei Sakinah"kawan baikku menerjahku.
"Opocot mak kau.Nasib aku tak ada sakit jantung,kalau tak dah lama aku mati kat sini"aku berkata.Dia hanya tersengih.
"Sorry.Wei aku dengar cerita kan ada seorang mamat baru kat universiti kita ni.Dia ada kat bawah.Dia kata lagi dia nak jumpa kau.Dia tu punyalah hensem"kawn baikku atau Fatin berkata.
'Siapa pulak nak jumpa aku ni'aku berkata di dalam hati.
"Dia macam mana?"aku bertanya kepada Fatin.
"Dia pakai cermin mata,rambut pacak ngan dia tinggi"Fatin berkata sambil baring seraya menyelak satu persatu halaman majalah.
"Ok aku turun jap"aku berkata lalu mengambil tudung untuk disarungkan.Aku pun menuruni tangga.Sesampainya aku di lobi........
Bersambung............