Tuesday, 14 February 2012

Bab 8(ii)


Syahmi pun bangun dan berjalan mendekati Sakinah.Sakinah melangkah kebelakang.Akhirnya Sakinah sampai di dinding bilik hotel.Syahmi meletakkan tangannya ke dinding hotel untuk mengepung Sakinah supaya dia tidak dapat melarikan diri.Muka Syahmi makin dekat dengan muka Sakinah dan..........
Pap!
Dahi Sakinah dijentik kuat.Sakinah yang kesakitana membuka mata.Keliahatn Syahmi yang sudah berjalan meninggalkan Sakinah.
"Awak ni!Sakit tahu tak?!"Sakinah berkata kuat.Dia berjalan menuju ke arah Syahmi dan belakang Syahmi dipukul kuat.Berkali-kali Syahmi dipukul tapi tidak pula Syahmi menunjukkan tanda-tanda ingin memukul atau memarahi Sakinah atas perbuatannya itu.
"Jahat!Sanggup awak..."belum sempat Sakinah menghabiskan kata-katanya Syahmi sudah memeluknya.
"Dah awak tak senyap.Lagipun awak yang cabar saya.Saya buatlah.Lagipun tak berdosa langsung.Sepatutnya dari dulu lagi dah boleh buat kan?"Syahmi berkata.Sakinah hanya mendiamkan diri.Dia tidak sanggup memandang wajah Syahmi.Syahmi pun melepaskan pelukannya.
"Awak kita mulakan hidup baru nak tak?Saya sebenarnya dah lama suka awak cuma tak tahu macam mana nak buat awak kahwin dengan saya,so saya buat lah alasan.Awak jangan marah ek?"Syahmi berkata.Mukanya sengaja dibuat muka simpati.
"Oh!Selama ni awak tipu saya lah!"Sakinah berkata.Dia sengaja ingin mencabar Syahmi.
"Awak sorrylah"Syahmi memohon maaf.Sakinah memusingkan badannya.Dia ingin pergi.
"Awak nak pergi mana tu?Saya minta maaf sangat.Awak jangan lah pergi tinggal saya"Syahmi berkata.Sakinah sudah tahan ketawa.
"Biarlah saya pergi.Apa awak kesah kan?"Sakinah berkata.Dia meneruskan jalannya lagi.Syahmi mengahalangnya.
"Awak sorrylah.Saya tak tahu nak buat apa supaya awak suka saya.Tapi awak awak jual mahal bila saya nak berkenalan dengan saya.So,saya terpaksalah lompat langkah saya"Syahmi berkata.Aku sudah ingin gelak.
"Awak!Kalau saya tukar panggilan Sakinah dengan Nysa boleh tak?"Syahmi bertanya.Sakinah yang sedang berjalan berhenti meangkah.Dia memandang Syahmi.
"Kenapa?"Sakinah bertanya.Pelik dia dengan Syahmi yang tiba-tiba sahaja ingin menukar panggilan.
"Sakinah semua orang panggil.Kalau Nysa tu abang seorang je lah yang panggil Nysa.Baru romantik"Syahmi bertanya.
"Tak boleh!"Sakinah berkata.
"Bolehlah!"Syahmi berkata.Sakinah yang disebelahnya hanya menahan senyuman.Dia sengaja bermain tarik tali dengan Syahmi.
"Hmm.."aku mengujinya lagi.Tanpa disangka,Syahmi pun mengangkat Nysa.Nysa sudah berada di awangan.
"Awak!Ok!Saya bagi panggil Nysa tapi turunkanlah saya!"Nysa menjerit.Dia sebenarnya gayat.
"Bagus!Saya angkat sebab dah awak nak pergi,so saya angkatlah awak supaya awak tak lari hehehe"Syahmi berkata.
"Saya nak pergi tandas lah"Nysa berkata.Dia sudah meremang.Dia takut Syahmi akan melakukan sesuatu yang diluar jangkaan seperti tadi.
"Oh"Syahmi berkata.Mukanya merah.Mungkin menahan malu.
"Tu lah salah faham"Nysa berkata.Dia pun berjalan menuju ke tandas dengan senyuman yang tidak lekang dari muka.
......................................................................................
Kini mereka sudah berada di ladang teh sebelum mereka pulang.
"Awak"Syahmi memanggil Nysa.Nysa pun memandang Syahmi.
"Ya?"Nysa menjawab.
"Nysa cintakan abang kan?"Syahmi berkata.Dia merenung mata Nysa.
"Mestilah"Nysa menjawab yakin.
"Nysa,abang sebenarnya kena pergi Johor bila kita balik daripada Cameron"Syahmi berkat teragak-agak.
"Abang nak pergi?!Bila?Naik apa?Dengan siapa?Berapa hari?"Nysa bertanya bertalu-talu.Syahmi terssenyum melihat kerenah isterinya.
"Abang pergi dengan Aiman.Kawan sepejabat dengan abang.Naik kereta je.Abang pergi dalam masa sebulan kot"Syahmi berkata lemah.
"Sebulan?!"Nysa menjerit.
"Ha ah"Syahmi mengiakan kata-kata Nysa.
"Kenapa lama sangay.Nanti mesti Nysa rindukan abang.Abang jangan pergi boleh tak?"Nysa bertanya.
"Mana boleh sayang.Ni abang punya kerja.Kenalah abang pergi sayang"Syahmi berkata lagi.Nysa menunduk.
"Nanti mesti Nysa rindukan abang"Nysa berkata.Syahmi mengeratkan pelukannya.
"Mestilah.Abang pun mesti akan rindukan Nysa sangat-sangat"Syahmi berkata bersungguh-sungguh.
"Sayang abang"Nysa berkata.Tanpa mereka sedar,daripada jauh mama dan papa melihat mereka berbaik tersenyum bahagia
.........................................................................
Nysa menangis teresak-esak apabila Syahmi sudah berada di hadapan pintu bilik mereka.Syahmi yang melihat Nysa menangis pun mendekatinya.
"Janganlah menangis Nysa.Abang akan selalu call Nysa"Syahmi berkata.Dia berasa tidak yakin untuk pergi meninggalkan isterinya apabila melihat isterinya menangis.Baginya setiap airmata isterinya yang gugur akan menyakitkan hatinya.
"Kenapa abang kena pergi.Mesti Nysa akan selalu rindukan abang"Nysa berkata.Dia memeluk suaminya erat.
"Abang kena pergi.Nanti abang call Nysa bila dah sampai"Syahmi berkata.Nysa pun melepaskan pelukannya.Dia menyalami tangan suaminya.
"Bye abang.Abang selalu tau call Nysa"Nysa berkata setelah Syahmi sudah berada di pintu utama.
"Ya!Abang akan selalu call"Syahmi berkata.Syahmi pun bersalamn dengan papa dan mama.
"Nanti mama tolong jaga Nysa untuk Syahmi tau.Papa pun sama"Syahmi berkata.
"Ya kami tolong jagakan lah isteri kesayangan kamu tu.Dia kan menantu mama"mama Syahmi berkata.
"Bye mama"Syahmi berkata.Dia pun berjalan menuju ke kereta milik kawannya,Aiman.Nysa hanya memerhati kereta itu meluncur pergi sehingga hilang daripada pandangan dengan matanya yang berlinangan airmata.
Bersambung.......

1 comment: