Saturday, 11 February 2012

Hanya dirimu (Bab 2)sambung.


"Selamat datang ke rumah kami"Aryan dan Aryana berkata serentak.
"Wow cantiknya rumah korang dua"aunty berkata riang.Kami hanya tersenyum.Nasib rumah mereka baru dikemas pagi tadi kerana terlalu bersepah.
"Sini saya tunjuk bilik aunty"Aryana berkata.Dia pun berjalan beriringan bersama aunty Aryan ke bilik yang telah disediakan.
  Selesai meletakkan beg yang di bawa,Aryana pun keluar.Dia menuju ke bilik utama yang terletak di hadapan bilik aunty Aryan.Aryana melihat Aryan sedang baring sambil memejamkan mata di kati.
"Aryan"Aryana memanggil Aryan.
"Apa?"Aryan bertanya.
"Malam ni kita tidur sebilik ke?"Aryana bertanya.Aryan hanya mengangguk.
"Malam ni awak tidur mana?"Aryana bertanya lagi.
"Atas sofa lah.Mana lagi.Awak bukan nak bagi saya tidur sekatil dengan awak"Aryana berkata.Dia masih di kedudukan tadi.Tiba-tiba perasaan simpati menyelinap.
"Aryan,awak tidur je lah sekali dengan saya.Saya tak kesah asalkan awak tak buat apa-apa kat saya"kataku.Aryan tiba-tiba bangun.Dia memandang wajahku dengan matanya terbeliak.
"Betul ke?"Aryan bertanya teruja.Aku hanya mengangguk.
"Yes!!"dia menjerit.Aku menututp telinga.
"Ish!Bising lah awak ni,kang saya tak bagi nak?"aku mengugut.
"Ok ok sorry.Saya teruja sangat awak bagi saya tidur sekatil"Aryan berkata.Aku hanya tersengih.
..........................................................................................
Tuk!Tuk!Tuk!
Pintu bilik diketuk daripada luar.Aryan membuka pintu bilik kerana Aryana sedang mandi.Terjengul wajah aunty di hadapan pintu bilik mereka.
"Yes aunty?"Aryan bertanya.
"Malam ni nak makan apa?"aunty bertanya.Aryan tersentak.
"Er...makan kat luar nak?"Aryan memberi cadangan.
"Tak nak lah.Aunty nak makan makanan yang Aryana masak boleh tak?"aunty bertanya.
"Er...boleh boleh.Nanti jap.Dia tengah mandi.Aunty nak makan apa?"aunty bertanya.
"Hmm nak makan....tak pe lah.Biar aunty masak dengan dia nanti.Baru fikirlah apa yang nak masak"aunty berkata.Aryan hanya mengangguk.Aryan pun menutup pintu apabila aunty Sally sudah hilang daripada pandangan.Kebetulan Aryana pun keluar daripada bilik air.
"Aryana"Aryan memanggil Aryana.
"Apa?"Aryana berkata sambil menyangkut tuala di atas penyidai.
"Mummy suruh awak masak"Aryan berkata.Mata Aryana membulat.Dia berpaling memandang Aryan yang sedang berdiri di belakang pintu.
"Apa?!"Aryana menjerit.Aryan terus menekup mulut Aryana.
"Shhh.Jangan lah bising.Nanti saya dengar lah"Aryan berkata.
"Mana tak menjerit kalau dia suruh saya memasak.Saya mana pandai masak.Awak pun tahukan?Aduhai"Aryana berkata.
"Tak apa.Belajar lah memasak"Aryan berkata.
"Ok"Aryana berkata lemah.Usai mengikat rambutnya,dia turun ke dapur.Dia melihat aunty Sally sedang memotong sayur-sayuran.
"Hai aunty"Aryana menegur riang.
"Hai Aryana.Sini tolong aunty potong bawang"aunty Sally berkata.Aku mengeluh kecil.
"Mana bawangnya?"Aryana bertanya.
"Ni"aunty Sally memberi bawang yang belum dikupas.Aryana mengambilnya dan terus mengupanya.Setelah beberapa biji dikupas, mata Aryana mula berair.Dia terus menuju ke sinki untuk membasuh matanya.Kmeudian dia mneruskan lagi kerjanya hingga habis.Usai selesai mengupas bawang,dia terus menuju ke aunty Slly.Dia memberikan bawang tersebut.
"Ada apa-apa lagi yang boleh saya bantu aunty?"aku bertanya.Aunty mengangguk.Dia membawa keluar cili dariapada peti ais.
"Ni potong cili ni"aunty Sally berkata.Aryana pun mengambil cili-cili tersebut dan mula memotong.Ketika dia sedang potong cili,dia tidak perasan bahawa jarinya berada di berdekatan situ.Secara tidak sengaja jarinya terpotong.
"Auch!"Aryana menjerit kecil tetapi tidak didengari oleh aunty Sally.Aryana terus membasuh jarinya dan ke bilknya.Dia mengambil tisu dan membalut jarinya yang kesaitan.Dia pun kembali ke dapur.Dia meneruskan kerjanya.Dia tidak mahu memberitahu aunty Sally tentang jarinya yang terkena pisau.Dia ke belakang dan memberi kan cili yang telah dipotong ke aunty Sally.Aryana terus ke ruang tamu.Dia melihat keadaan jarinya.
"Aryana!"aunty Sally memanggil.
"Apa?!"Aryana bertanya.Aryan pun ke belakang.
"Tolong aunty hidangkan semua makanan ni"aunty Sally meminta tolong.Aryana mengangguk.Dia pun mengambil makanan yang telah masak dan kemudian ke meja.Dia pun memanggil Aryan untuk makan.
"Aryan!Makan!"Aryana memanggil Aryan turun makan.
Usai makan malam dan mengemas meja,semua masuk ke dalam bilik.Aryana dan Aryan masuk ke dalam bilik.Aryana terus ke tandas.Dia pun membasuh jarinya berdarah.Makin lama makin banyak darah mengalir.
"Auch!"Aryana mengaduh kesakitan.Aryan yang mendengar suara kesakitan di dalam bilik air terus meluru kebilik air.
"Kenapa ni?"Aryan bertanya setelah melihat jariku yang berdarah.
"Tadi terpotong jari masa tengah potong cili.Tak ada apa-apa lah.Jangan risau lah"Aryana berkata.Dia membasuh lagi jarinya.Aryana tiba-tiba mengambil jari Aryana dan menghisap jarinya yang berdarah.Aryana terkejut.
"Awak!Apa awak buat ni?"dia bertanya.
"Kalau kita hisap jari kita yang berdarah selalunya jari akan berhenti berdarah"ujar Aryan.
"Tengok jari awak tak berdarah dah"dia berkata lagi.Aku melihat jari aku.Sudah tiada lagi darah yang mengalir.
"Thanks"Aryana mengucapkan terima kasih.
"Welcome"ujar Aryan.Aryan dan Aryan keluar daripada bilik air dan menuju ke katil.Aryana membaringkan tubuhnya yang keletihan.Aryan juga melakukan perkara yang sama.Bantal golek diletakkan ditengah-tengah sebagai penghalang.
"Goodnight"Aryana berkata.
"Goodnight"Aryan menjawab dan mereka tidur sungguh lena pada malam itu.
bersambung..................

No comments:

Post a Comment