Tuesday, 24 January 2012

Bab 6(i)


Syahmi pun berjalan kearah mereka dan menumbuk muka Syafiq.Syafiq jatuh terjelepok di lantai.Sakinah yang melihat kejadian tersebut,terus menuju ke arah mereka berdua dan cuba meleraikan pergaduhan yang berlaku.
"Kau ni kenapa Syahmi?"Sakinah berkata.Dia berasa geram dengan perangai Syahmi.
"Kenapa ko tanya aku kenapa?Ko pergi keluar jumpa jantan lain.Aku yang kat sini ko tak tengok pun.Kita kan dah nak kahwin.Ko apasal?"Syahmi berkata.Kesabarannya terasa tercabar.
"Ko lah apasal?Aku datang sini jumpa dia pun ko nak menyibuk kenapa?Aku nak kahwin  dengan ko pun bukan atas kehendak aku.Aku cuma nak bantu kau je,kan.So,jangan nak menyibuk"Sakinah berkata.Syahmi berasa geram.Dia pun pergi meninggalkan Syafiq yang kesakitan.
 "Awak tak apa-apa?"Sakinah berkata sambil mambantu Syafiq bangun.
"Kesian awak bergaduh dengan teman lelaki awak sebab saya.Sorry"Syafiq berkata.Muka jelas menunjukkan perasaan bersalahnya terhadap Sakinah.
"Dia tu pun bukan teman lelaki saya.Saya kena kahwin pun sebab terpaksa"Sakinah berkata dengan geram.
"Oh ok lah saya balik dulu"Syafiq berkata sambil cuba berjalan menuju ke kereta.
"Awak tak apa-apa ke?Boleh berjalan?"Sakinah berkata.
"Dah tak yah nak menyibuk.Dah saya pergi dulu ok?"Syafiq berkata sambil berjalan menuju ke kereta.Sakinah hanya memandang Syafiq yang berlalu pergi.
........................................................
Krik!!
Lamunan Sakinah terhenti dek bunyi tersebut.Dia menoleh ke arah pintu.Terjengul muka Syahmi di celah pintu.Aku hanya memandang dia masuk ke dalam bilik.Sakinah berasa mengantuk kerana penat melayan tetamu yang hadir.
"Ko tidur kat bawah!!"Sakinah berkata ketika Syahmi cuba mahu tidur di atas katil.
"Memanglah.Aku datang kat katil ni pun nak ambil bantal.Tak ingin aku tidur dengan kau.Eeee...."Syahmi berkata sambil menunjukkan riak geli.
"Baguslah.Tapi sebelum tu aku nak kau sign dulu ni"Sakinah berkata sambil menunjukkan ke arah kertas yang telah tercatat kontrak.
"Kontrak perkahwinan?"Syahmi berkata.
"Ye lah.Ko sign,sebelum tu baca"Sakinah berkata.
1)Tidak boleh tidur sekatil.
2)Tak boleh pegang barang kepunyaan Sakinah
3)Kena hantar pergi universiti.
4)Kena beli aku coffee hari-hari.
5)Kena buat-buat baik kat hadapan ibu bapa.
6)Minta pindah rumah sendiri.
SEMUA PERATURAN DIATAS HARUS DIPATUHI!!!!!
"Ok no problem.Bukan susah mana pun"Syahmi berkata.Dia pun menandatangani surat tersebut.
"Dah.Jom lah tidur.Aku dah penat"Syahmi berkata sambil baring di atas sofa yang berdekataan.
......................................................................
"Hoi!Bangunlah.Dah pagi dah ni"Syahmi berkata sambil membangunkan Sakinah yang menggeliat untuk bangun.
"Lima minit lagi"Sakinah berkata smbil matanya terpejam.
"Dah tak ada.Bangun cepat!"Syahmi berkata.
"Ish!Ye lah.Aku bangunlah ni"Sakinah berkata.Dia pun menuju ke bilik air dan mandi.Dia bersiap untuk ke universiti.
Setelah selesai,mereka pun turun ke bawah untuk bersarapan.
"Hai ma.Hai pa"Syahmi dan Sakinah berkata serentak.Mereka pun menjeling sesama sendiri tanda geram.
"Ehemm!"bapa Syahmi berdehem.Mereka yang mendengar tersentak pun duduk dan mencedok nasi.
Mereka makan dengan suasana yang sepi.
"Korang nak honeymoon kat mana"ibu Syahmi memecah kesunyian.Mereka berdua tersedak.
"Kita orang tak tahu lagi mama"Syahmi berkata setelah pulih daripada tersedak.
"Ma,boleh tak kita orang nak pindah rumah sendiri?"Syahmi berkata setelah kakinya dipijak oleh Sakinah.
"Boleh tapi kat mana?"ibu Syahmi bertanya.
"Tak tahu lagi"Syahmi berkata seraya menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Macam ni,mak dan ayah dah beli rumah untuk korang berdua.Ingat nak bagi lepas honeymoon tapi kalau dah mintak sekarang,pa bagi sekarang je lah.Jap papa nak gi ambil kunci"ayah Syahmi berkata sambil memanjat tangga.
Setelah beberapa minit kemudian....
"Ok,nah.Korang pindah lah nanti"bapa Syahmi berkata.
"Thanks pa,ma"Syahmi dan Sakinah berkata serentak.
"Welcome my son"bapa Syahmi berkata dan berlalu ke dapur.

2 comments: