Tuesday, 24 January 2012

Hanya Dirimu.(Bab1)

Hari ini hari pertama dia ke universiti yang baru.Oleh kerana mengikuti bapanya berpindah dia terpaksa tukar universiti.Dia benci sangat ingin pindah universiti.Mesti akan ada cacian atau kutukan yang akan diterima kerana  personality dia yang tidak berapa menarik.Bukan tak menarik tapi jika dilihat boleh dikatakan kolot.Ini kerana bajunya yang tidak sesuai pemilihan warnanya.Jika atas dia memakai baju oren pasti seluarnya akan berwarna biru.Rambutnya pula akan diikat dua.Memang sepenuhnya seperti budak tadika.

Aryana bangun.Dia menggeliat dan menguap tanda dirinya masih mengantuk.Ini kerana semalaman dia tidak dapat tidur kerana memikirkan universitinya yang akan dia belajar esok.Aryana menjeling sekilas jam yang berada bersebelahan dengan katilnya dan dengan serta merta matanya membulat.Kakinya sudah menuruni katil dan berlari laju.

"Macam mana aku boleh terbangun lambat ni?!"Aryana menjerit.Dia mandi dengan secepat yang munkin.Kemudian baju pula disambar sahaja tanpa berfikir panjang dia pun terus menyarung pakaiannya dan beg sandangnya yang tergantung elok diambil.

“Mama,Ara pergi dulu ok?Dah lambat bye!”ujar Siti Aryana sabil menuruni tangga.Tangan dihulur untuk bersalaman.Setelah bersalaman,kakinya laju berlari menuju ke pintu yang sudah sedia terbuka.Kasut disarung kemas dan diikat.Tangannya melambai tanda dia sudah sedia untuk pergi.Pintu kereta dibuka dan dia mencucuk kunci keretanya.Pintu ditutup dan doa dibaca supaya dia selamat menuju ke destinasi yang ditujunya.

“Hmm..ye lah.Bye!Lain kali jangan bangun lambat lagi!”ujar ibunya sambil tangannya turut membalas lambaian anaknya.Dia mengahantar pemergian Aryana dengan senyuman yang ceria dan gembira.

'Hai anak dara aku ni,suka bangun lambat'ujar ibunya didalam hati sambil tangannya lincah mengunci pintu gril.

Aryana membalas senyuman ibunya dan gear ditukar.Dia memecut meninggalkan halaman rumah dan ibu kesayangannya.
.................................................................................................
Sesampainya di universiti,ramai orang memandangnya dan tak lupa juga mengatanya.Dia tidak kesah kerana sudah biasa dengan keadaan begini.Dia pun berjalan menuju ke kelas.Dikelas dia duduk di bahagian belakang kerana tempat semuanya sudah penuh.Hanya satu tempat dibelakang yang tidak diduduki oleh sesiapa.Dia pun duduk di tempat tersebut dan beg sandangnya diletakkan di ribanya.

Tidak lama kemudian masuk pula sekumpulan murid.Kumpulan tersebut diberi nama kumpulan 'The Popular' kerana mereka terkenal disekolah dengan cara mereka yang pandai berfesyen dan mereka adlah dikalangan anak-anak orang berada.

Sebaik sahaja mereka masuk,semua yang berada didalam kelas semuanya senyap.Keadaan yang tadinya bising menjadi senyap sunyi tanpa sebarang suara dan kumpulan tersebut memulakan langkah.Sebaik sahaja mereka melangkah,ada seorang lelaki mengambil beg semua ahli kumpulan tersebut dan beg itu dibawa ke tempat duduk mereka yang telah dikosongkan khas untuk kumpulan tersebut.Aryana yang melihat menjadi jelik dengan perangai mereka.Dia berasa bahawa kumpulan tersebut menjatuhkan maruah peljar yang tidak berapa terkenal seperti mereka.

"Ada apa hari ni?"suara lantang seorang perempuan bertanya kepada pembantu yang mengiringinya sepanjang perjalanan ke tempat duduknya tadi.Sebaik sahaja perempuan tersebut mendengar soalan itu,dirinya menjadi gelabah.Buku ditangan diselak dan dia pun menyebut satu persatu yang tercatat di bukunya.Mungkin juga jadual untuk perempuan tersebut yang telah disusun khas untuknya.


“Eh ada burung kakak tua lah dalam kelas kita”Ujar seorang budak lelaki yang dikatakan hensem di universiti ini.Dia diminati ramai.Dia mempunyai seorang girlfriend.Gedik giller.Kata-katanya disambut oleh hilai tawa yang kuat.Aryana hanya pandang kosong pada mereka.`Kau tak kenal aku sapa lagi.Tak pe kau akan dengan aku sekarang`katanya di dalam hati.
“Biarlah burung kakak tua ke monyet ke haiwan apa pun.Apa kau kesah”katanya sambil pura-pura sibuk membuat kerja.
“Berani kau melawan dia?”kata seorang perempuan dengan nada yang gedik.Dengar pun meluat.
“Ha ah.Kenapa?Salah ke?”kataku sambil memandang wajah perempuan yang gedik giller tu.
“Eh mesti lah salah sebab dia ‘bf’ I tau”katanya dengan nada yang sedikit keras.Mungkin marah lah tu hehehehehe
“Ye?Ada aku kesah.Setakat laki macam dia?tak heran aku nak suka dia”ujar Aryana.Prempuan tersebut memandang Aryana dengan pandangan yang tajam.Dia kemudian menuju ke Aryana dan memandangnya.
“Oh ye kau tak kesah?”katanya dengan geram.
“Ye.Eh lecturer dah sampailah.”Aryana berkata dan sepantas kilat perempuan gedik atau namanya Rania kembali ke tempatnya.Nasib aku.
.....................................................
"Aku nak berubah!"Aryana berkata.Dia sudah tidak tahan dengan kata cacian daripada orang ramai dan lebih-lebih lagi daripada musuh ketatnya itu.Dia memulakan misinya pada keesokan harinya.Dia pun menanggalkan cermin mata dan menggantikannya dengan 'contact lense'.Rambutnya dibiarkan lepas.Bajunya semua ditukar kepada baju yang lebih cantik dan sesuai mengikut tubuh badannya yang ramping.Semua itu bertukar sekelip mata sahaja.
……………………………………………………………………………………….
“Eh burung kakak tua”ujar lelaki yang perasan hensem atau  namanya Muhammad Aryan berkata.
“Eh kau kalau tak nak pelempang lebih baik senyap”Aryana memberi amaran kepada lelaki itu.
“Eh sapa takut?Kalau kau dapat kejar aku lempang lah”Aryan berkata dan dia mengorak langkah untuk berlari daripada dikejar.Aryana pun mengejar Aryan yang sudah jauh berlari.
Setelah lama berlari…….
“Eh wei aku dah penat lah”Aryana berkata sambil berdiri dengan nafasnya yang termengah-mengah kerana mengejar Aryan yang laju lariannya daripada Aryana.
“Hahahaha.Kau kalah.Tu lah burung kakak tua.Slowwww”ujar Aryan sambil gelak.Dia pun berjalan mendekati Aryana yang sedang tunduk.
“Eleh aku tak kalah lah”Aryana berkata.Dia pun berdiri dan mencubit Aryan kuat.Lelaki itu menjerit kesakitan apabila dicubit begitu.
“Sakit lah.Gila!”Aryan berkata sambil mengosok lengan tangannya dicubit oleh Aryana.
“Kan aku dah cakap tadi aku takkan kalah ngan kau.Hmph”ujar Aryana.
“Apa-apalah.Aku chow dulu k.Aku ada assignment tak siap lagi”ujar Aryan.Dia memulakan langkahnya untuk meninggalkan Aryana di situ.
“Ok.Bye”Aryana berkata dan mula berjalan di arah yang bertentangan.
…………………………………
“Apa mak?!”Aryan bertanya kepada maknya.
“Tak mak kata ada orang meminang Ara untuk anak dia.Jadi mak pun terima lah”mak Aryana berkata.
“Mak terima mak?”Aryana bertanya.
“Ye lah.Mak orang yang meminang tu cakap,anak dia kenal Ara.Nama orang meminang Ara tu Muhammad Aryan”Mak Aryana berkata.
“Apa?!!!!”Aryana menjerit.Dia terkejut bukan kepalang lagi.Aryan laki gila tu mak dia meminang aku.Ya Allah!!!!!Aryana berkata di dalam hati.
“Ish mak!Ara tak nak kahwin ngan dia”Aryana berkata.
“Dia baiklah Ara.Ara tau tak Ara ni bukan muda lagi,umur dah 24 tapi tak nak kahwin.Waktu mak dulu 24 dah ada dua anak dah.Kalau hang nak ada satu pun hampeh!Lagipun mak terhutang budi dengan dia”mak berkata.
“Tapi mak….”belum sempat Aryana menghabiskan kata-katanya maknya telah memotong.
“Tak ada maknanya.Keputusan mak muktamad!”mak berkata dengan nada yang kuat dan terus meninggalkan Aryana yang kemarahan.
……………………………...
Di dalam bilik,
 
  Aryana menghamburkan tangisannya yang ditahan-tahan.Dia tidak mahu berkahwin kerana dia sudah mempunyai pilihannya sendiri iaitu kawan sekolah menengahnya ketika dia berusia 17 tahun.Lelaki tersebut bernama Muhammad Amran.Seorang yang tinggi lampai,rambut yang dipacakkan dan seorang yang berkaca mata.Dia seorang yang baik.Buktinya,dia seorang sahaja yang sentiasa berkawan dan bergaul dengan Aryana.Dia juga merupakan kekasih kepada Aryana.Sudah 5 tahun mereka bercinta.Dia masih teringat pertemuan pertamanya bersama Arman.
“Kring!!!!Kring!!!.Jam loceng Aryana telah berbunyi.Aryana pun menggeliat dan melihat jam di tepi katilnya.
“Pukul tujuh!!Dah lambat”Aryana berkata.Dia pun menyiapkan dirinya dan menuruni tangga sepantas yang mungkin.
“Ara,makan dulu”ibunya berkata.
“Tak pe lah mak.Ara dah lambat”Aryana pun menyalami tangan ibunya dan menunggang basikal untuk ke sekolah.Sesampainya di sekolah,dia meletakkan basikal dan berlari ke kelas.
Bukk!!!Aduh siapalah aku loanggar ni Aryana berkata di dalam hati.Dia membuka mata dan melihat seorang lelaki yang kacak memandangnya.
“Awak tak apa-apa?”lelaki tersebut bertanya.
“Tak”Aryana menjawab dan dia terus bangun menuju ke kelas.Dia sedah terlambat.
……………………………………………………..
“Wei hari ni banyakkan kerja sekolah”Aisyah berkata kepada Aryana.Aisyah merupakan kawan baik Aryana.
“Ha ah.Dah tu besok pulak cingu mintak”Aryana berkata.
“Wei dengar cerita,kelas kita ada murid baru”Aisyah memulakan bercerita mengenai Arman.
“Ya?Aku tak tahu pun”Aryana berkata.Sememangnya dia tidak tahu bahawa ada murid baru yang akan berpindah ke sini.
“Tengoklah.Nanti cikgu tunjuklah tu”Aisyah berkata.Selepas beberapa minit kemudian,Cikgu Bakar masuk bersama seorang murid lelaki.Dia kelihatan segak dan kacak.
“Memperkenalkan,ini murid baru.Sila memperkenalkan diri”ujar Cikgu Bakar.
“Nama saya Muhammad Arman.Sayaa berpindah kesini mengikut bapa saya yang bertukar tempat kerja.Sebelum ini,saya bersekolah di SMK Bukit Indah”ujar Arman memperkenalkan diri.
“Wei dia nil ah lelaki yang langgar aku tadi”ujar aku dengan nada yang perlahan.
“Apa?Dia ni?”Aisyah berkata juga dalam nada yang perlahan.
“Ha ah”Aryana menjawab.
“Fuyooo.Best lah lelaki hensem yang langgar ko”Aisyah berkata.
“Arman awak duduk meja depan Aryana”Cikgu Bakar berkata sambil menunjuk kea rah mejaku.Dia pun berjalan menuju ke meja tersebut.
“Hai.Jumpa lagi kiata.Awak,hutang awak belum dilunaskan”Arman berkata lalu memandang ke hadapan.
…………………………………………..
“Kring!!!!Loceng sekolah telah berbunyi menandakan waktu pembelajaran sudah tamat.
Aryana dan Aisyah berjalan beriringan menuju ke tempat letak basikal.
“Aryana!!”Aryana mendengar namanya dipanggil ketika dia sedang sibuk membuka kunci basikal.Aryana pun menoleh.Dia melihat Arman sedang berlari menuju kearahnya.
‘Apalagi mamat ni’Aryana berkata di dalam hati.
“Ada apa?”aku bertanya kepada Arman.
“Awak belum lunaskan hutang awak”Araman berkata.
“Hutang?”Aryana berkata dengan nada tertanya-tanya.
“Ya.Awak dah langgar saya.Jadi sebagai ganti,awak kena bonceng saya sampai ke rumah saya”Arman berkata.
“Apa?!Bonceng?Hei awak ingat awak ni ringan sangat ke?”Aryana berkata.
“Tak kesah lah ringan ke tak ke?Kalau awak tak bonceng saya,saya akan….bagitau satu sekolah awak couple ngan saya”ujar Arman dengan nada mengugut.
“Eeeee…tak nak saya.Oklah”Aryana berkata.Aryana pun membonceng Arman hingga ke rumahnya.Sejak kejadian tersebut,hubungan Arman dan Aryana menjadi baik.
…………………………………………………………….
 Manakala di rumah Aryan pula....
"Apa?Mak tak nak lah kahwin dengan burung kakak tua tu"Arman berkata dengan suaranya yang tinggi kerana terkejut.
"Alah biarlah.Dia pun dah terima.Lagipun kita orang dah pernah janji Nak kahwin kan Aryan dengan anak dia"Ayah berkata.
"Mak dia dan ayah dia tu kawan baik mak dan ayah,jadi kita orang nak lah anak kita orang kahwin"maknya menyambung.
"Tapi mak,dia tu banyak mulut macam burung kakak tua tau.Orang muda lagilah.Umur pun baru 19 tahun mak"Arman berkata.
"Dah tak ada bantahan"mak dan ayah Aryan berkata serentak.Kalau mak dan ayah Aryana sudah berkata begitu,takkan dia nak bantah punya.Tulah ayat keramat mak dan ayah Aryan ketika keputusan mereka sudah muktamad.
...................................................................
 Keesokan harinya dia mengajak rakan baiknya iaitu Aisyah untuk menemaninya ke pusat beli-belah di Kuala Lumpur.Dia mahu menenangkan fikirannya.Sesampainya dia di sana,dia terus menuju ke kedai kasut bersama Aisyah kerana kasut Aryana sudah kecil.
“Wei,cuba kau tengok sapa tu?”Aisyah berkata kepada Aryana.
“Nak tengok sapa.Ish,kau ni aku kan tengah sibuk pilih kasut”Aryana berkata tanpa berpaling kepada arah yang ditunjukkan oleh Aisyah.
“Tengoklah,baru kau tahu.Dah tengok dulu,baru kau pilih kasut kau tu”Aisyah berkata.Aryana pun memandang kepada rah yang ditunjukkan oleh Aisyah.
Alangkah terkejutnya Aryana apabila melihat Amran yang sedang bermesraan bersama seorang wanita.Dia melihat wanita tersebut memaut lengan Amran dan Amran hanya membiarkan perempuan tersebut.Dia berasa geram.Dia pun berjalan menuju kearah Amran.Amran kelihatan terkejut.Mukanya pucat lesi seperti tiada darah.
“Hai Amran.Sihat?”aku memulakan perbualan.
“You,ni sapa ni?”wanita tersebut betanya kepada Amran.
“Hai.Saya Aryana Aina.Panggil Aryana”ujarku sambil menghulurkan tangan kepadanya tanda perkenalan.
“Sharifah.Panggil Shara.Hai”ujar wanita tersebut sambil menyambut huluran tanganku.
“You ni kawan baby ek?Cantik.Oklah,I nak pergi makan.By the way nice to meet you”wanita tersebut berkata dan berlalu pergi.
“Wei berani kau?”Aisyah berkata.
“Sampai hati dia.Aku tunggu dia punyalah lama.Dia boleh buat tak kenal aku”Aryana berkata.Air matanya yang ditahan sejak tadi mengalir juga.
“Tak pe.Bersabar”Aisyah memberi kata-kata semangat kepada Aryana.
……………………………………………………..
“Mak”Aryana berkata kepada emaknya.
“Ye Ara”maknya menyahut.
“Boleh tak mak cepatkan perkahwinan Ara dengan Aryan?”aku bertanya kepada mak.Aryana sudah tidak tahan.
“Kenapa?Dah tak sabar”Usik mak.
“Tak lah mak ni.Saja je”aku berkata kepada mak.
“Oklah kalau macam tu.Nanti mak bincangkan”ujar mak sebelum naik ke atas.
…………………………………………..
Dengan sekali lafaz,Aryana sudah sah menjadi isteri kepada Muhammad Aryan.Dia berasa lega ketika ibunya menyatakan bahawa permintaannya untuk mempercepatkan perkahwinannya diluluskan dan diterima oleh pihak lelaki.
Bersambung...

No comments:

Post a Comment